Aanpak in de Antwerpse Zuidrand staat model voor de hele provincie

Vorig jaar maakte de NMBS bekend niet langer te willen investeren in Fietspunten in stations waar voor de spoorwegmaatschappij te weinig reizigers opstapten. Naast de dienstverlening dreigden daardoor op 31 december alles samen ook 24 banen in de sociale economie te verdwijnen in de Antwerpse Zuidrand en de Kempen. Maar zover komt het niet. Samen met de betrokken lokale besturen heeft de provincie Antwerpen een businessplan ontwikkeld waardoor de 10 bedreigde Fietspunten een succesvolle doorstart kunnen maken. De expertise die in de Zuidrand reeds werd opgebouwd is daarvoor bijzonder inspirerend geweest.

de TGV in Frans-Vlaanderen …

Toen de NMBS haar plannen voor de afslanking van de Fietspunten bekendmaakte, zorgde dat voor flink wat ongerustheid in de betrokken steden en gemeenten (Mortsel, Boechout, Kontich, Hove, Lint, Edegem, Turnhout, Mol, Geel en Herentals), zowel bij de pendelaars als de betrokken doelgroepmedewerkers.

In zo’n Fietspunt staan de medewerkers in voor de orde en netheid in de fietsenstallingen aan de stations. Ze houden een oogje in het zeil, voorkomen diefstallen en vandalisme, verwijderen zwerfvuil en weesfietsen, voeren kleine herstellingen uit, enzovoort. Daardoor dragen ze bij tot een veilige en nette stationsomgeving en ze lokken meer reizigers met de fiets naar het station, zodat de parkeerdruk op de buurt verlaagt.

“Zoals dat vaak gebeurt bij een bovenlokaal probleem is de provincie met de betrokken lokale besturen rond de tafel gaan zitten om een oplossing te zoeken,” vertelt gedeputeerde voor Sociale Economie Peter Bellens. “Er is toen besloten dat de lokale besturen een extra financiële inspanning zouden leveren om de Fietspunten open te houden. Tegelijkertijd zou de provincie Antwerpen een coördinator aanstellen om een businessplan op te stellen zodat ze een duurzame doorstart zouden kunnen maken.“

 

Extra service

Dat businessplan is nu klaar en door de betrokken besturen en de uitbaters van de Fietspunten goedgekeurd. De volgende weken zal het plan op het terrein verder uitgewerkt worden.

“We zijn niet alleen voor het behoud gegaan, maar ook voor de opwaardering van de Fietspunten,” vervolgt gedeputeerde Bellens. “Er komt meer dienstverlening, niet alleen in de stationsomgeving. Zo heeft de deputatie van de provincie Antwerpen pas beslist om 95.000 euro te investeren in extra service zoals mobiel fietsherstel en wordt de rendabiliteit van nieuwe initiatieven, zoals een pop-up fietsenstalling, onderzocht.”

De expertise die de Fietspunten in de Antwerpse Zuidrand de voorbije jaren heeft opgebouwd, is daarvoor bijzonder inspirerend geweest. Die werkwijze wordt in het plan versterkt en verder uitgebouwd. De lokale besturen uit die regio herkennen zich dan ook volledig in het businessplan. Samen investeren ze 90.000 euro in een duurzame doorstart van de Fietspunten.

Wouter Verbeeck – schepen van mobiliteit – Lint : “Het aanbod van het Fietspunt naar fietscontroles in de 3 Lintse basisscholen vind ik zeer belangrijk inzake verkeersveiligheid. Medewerkers van Fietspunt controleren jaarlijks de fietsen van de leerlingen en tegen een kleine vergoeding worden kleine herstellingen meteen ter plaatse uitgevoerd.”

Johan Van Hoof – schepen van verkeer – Boechout : “Als fietsgemeente blijft Boechout investeren in het comfort en de service naar de fietser toe. Dankzij de samenwerking met Fietspunt worden de Blue Bikes en de fietsenstallingen aan de terminal Capenberg op een sociale manier gecontroleerd en onderhouden.”

Willem Wevers – schepen van verkeer – Kontich : “Het mobiele fietsherstel is een meerwaarde voor de Kontichse treinreiziger. Kom je ’s ochtends toe aan het station met een lekke band of een ander klein probleem, dan steek je het sleuteltje van je fietsslot in de brievenbus van Fietspunt. Na een telefoontje aan het Fietspunt zorgen zij ervoor dat je fiets tegen de avond weer gemaakt is. Zo geraak je thuis zonder enig probleem!”

Koen Volckaerts – burgemeester Hove : “Hiermee bereiken we o.a. een optimale mix van sociale tewerkstelling, mobiliteit en sociale controle op onze grote overdekte fietsparking aan het station van Hove.”

Steve D’Hulster – schepen voor ruimtelijke ordening – Mortsel : “We zijn erg tevreden over de samenwerking met Werkmmaat en dan vooral over het feit dat ze samen met ons blijven meedenken over het verbeteren van de dienstverlening  naar onze fietsers.”

Goedele Van der Spiegel – schepen van duurzame ontwikkeling – Edegem : “Edegem heeft geen station, maar de vraag rond duurzame fietsmobiliteit is breder. Er is een nieuwe impuls gegeven aan de dienstverlening van het Fietspunt voor onze gemeentelijke diensten: herstel van de dienstfietsen voor onze medewerkers, fietscontroles, e.d. Op die manier kunnen we de sociale tewerkstelling mee garanderen.”

 

Alle lokale besturen, en de NMBS, blijven zich dus uitdrukkelijk engageren, omdat ze overtuigd zijn van de meerwaarde die de Fietspunten hebben voor hun bevolking.

Foto’s (c) Gazet van Hove.