AMBACHT IN DE KIJKER IS …

p1050254
Peter staat in het midden, rondom Hovese schepencollege

Dit is een nationale wedstrijd voor alle ambachtslieden in België die sinds 2006 georganiseerd wordt.

Voor het 11de opéénvolgende jaar kunnen Belgische ambachtslieden zichzelf promoten dankzij de wedstrijd “Ambacht in de Kijker” die erop gericht is om de ambachtelijke sector te promoten bij het grote publiek en jongeren warm te maken voor deze sector.

Het selectiecomité kiest 10 laureaten aan de hand van een aantal criteria : de kwaliteit en de originaliteit van hun product, hun afgelegd parcours en het management van hun ambacht.

In crisistijden is het van groot belang om het segment van de kleine ondernemingen in ons land te ondersteunen. Zo kan men daadwerkelijk vechten tegen de werkloosheid. De ambachtelijke sector vervult tevens een adviesfunctie en verhoogt de sociale contacten tussen de mensen.

In België telt de ambachtelijke sector in 2010 welgeteld 271.055 actieve bedrijven. Ten opzichte van de 768.759 actieve bedrijven, vertegenwoordigt deze sector bijna 35,2 % van het totaal aantal BTW onderworpen bedrijven.

www.ambachtindekijker.comwww.facebook.com/ambachtindekijker

De lezers kunnen op Migino stemmen en misschien nog een prijs winnen !

p1050249
veel noten verzamelen

Een Hovese kandidaat :

PETER DE RYCKE

Olie- en pastameester

Migino

Magdalena Vermeeschlaan,   19

2540       Hove

www.migino.be

Vandaag produceert Migino een brede schaal van ambachtelijke oliën van de hoogste kwaliteit op basis van verschillende soorten noten en zaden tot olie maar waarom anno 2017 nog ambachtelijke olie produceren ?

In de herfst van 2008 stelde Gino De Rycke zich de vraag wat hij kon aanvangen met de overvloed aan beukennootjes in zijn tuin. Na een beetje zoekwerk las hij in 17de-18de –eeuwse teksten dat beukennootolie omschreven werd als de ‘olijfolie uit het Noorden’. Aangezien Gino nog nooit beukenolie geproefd had, waagde hij, vernieuwend en creatief als hij is, zich eraan zelf olie proberen te produceren. Met vallen en opstaan ontwikkelde en verbeterde hij zijn ambachtelijk productieproces voor beukennootolie, maar ook van zijn eigen hazel- en walnoten.

p1050252
noten in de oven

Na een heel aantal positieve reacties van vrienden en familie, hoorde hij in 2010 dat Wouter Keersmaekers (chef ‘De Schone van Boskoop’ in Boechout) ambassadeur was van de “Week van de Smaak”. De perfecte aanleiding om de top kok zijn mening te vragen. ‘Fantastisch’ was zijn reactie en onmiddellijk plaatste hij een eerste bestelling, en stuurde Gino na enkele leveringen naar Kobe Desramaults (ex-chef In de Wulf). Een week later werd hij gecontacteerd door Michael Vrijmoed (toen souschef Hof van Cleve) om zijn olie eens te komen presenteren … dit werd de start van Migino, van een uit de hand gelopen hobby en van een mooi verhaal van ambachtelijke topproducten die exclusief geproduceerd werden voor +/- 25 Belgische toprestaurants.

p1050256
Gino geeft uitleg

In 2014 besloot zijn zoon Peter zijn loopbaan als handelsingenieur bij een grote petrochemische firma over een andere boeg te gooien. Hij besloot de uitdaging aan te gaan en te trachten Migino uit te bouwen tot een volwaardige business activiteit . Eén waarbij vakmanschap en kwaliteit op de eerste plaats komen en met andere waarden en normen dan de hedendaagse voedingsindustrie van vandaag.

Het is eenvoudig er veel over te schrijven, maar de enige manier om dit werkelijk te ontdekken, is proeven ! Alle producten van Migino zijn te koop bij Brandtfood aan het Sint-Laureysplein in Hove.

p1050259
mag er zeker zijn !

 

Foto’s © Gazet van Hove.