Nog voor de eerste boete in de bus is gevallen, heeft de Slovaakse vrachtmaatschappij ‘Air Cargo Global’ beslist om zijn activiteiten te verplaatsen naar Schiphol en Praag. Onlangs had het Chinese ‘Yangtze River Express’ al een gelijkaardige beslissing genomen. De Chinezen waren goed voor 300 rechtstreekse jobs, de Slovaken voor 200. Samen verwerkten ze 12 procent van de vrachtvluchten. En het cargobedrijf Magma Aviation (200 banen) heeft ook vertrekplannen.

p1040890

Hoewel de link met de activering van de Brusselse geluidsnormen overduidelijk is, doet de hautaine Brusselse minister Céline Fremault (cdH) alsof haar neus bloedt : “Wij voelen ons niet verantwoordelijk. Misschien vertrekken ze gewoon om strategische redenen. Er is geen bewijs dat ze omwille van de geluidsnormen vertrekken en vele andere maatschappijen blijven wel.”

Het is duidelijk dat Fremault onverkort zal doorzetten met haar plannen en totaal geen interesse heeft voor de werkgelegenheid op de luchthaven. Zo mogelijk nog straffer is dat zij als milieuminister zelfs geen interesse heeft voor de milieugevolgen.

Om de Brusselse geluidsmeters te verschalken, is de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair gestart met een bijzonder opstijgprocedure, waarbij de vliegtuigen vertrekken vanaf het uiterste einde van de startbaan en veel sneller hoogte nemen. Gevolg is een veel hogere geluidsproductie bij de start, een fel verhoogd kerosinegebruik en bakken bijkomend fijn stof.

Toch werd deze beslissing al toegejuicht door de milieuminister, die trots spreekt over de “Quick Wins” (snelle winsten) van haar beleid. Indien alle maatschappijen op die procedure zouden overschakelen, zou de capaciteit van de luchthaven drastisch dalen, maar dat vindt Fremault niet erg, wel integendeel.

p1040912

Bidon water

De reactie van Fremault werd maandag gehekeld door het Platform Luchthavenregio, waarin werkgevers en vakorganisaties samen strijden voor het overleven van de luchthaven. Samen met de gouverneur en de burgemeesters van Halle-Vilvoorde hebben ze de cdH-minister opgeroepen om toegevingen te doen en mee te werken aan een billijke spreiding. Ze stuurden een bidon water naar haar kabinet, om de minister aan te zetten water in de wijn te doen, maar we denken niet dat deze brave actie de minister zal bewegen tot enige inschikkelijkheid.

De enige wijze waarop de brute machtspolitiek van Fremault kan gestopt worden, is een krachtig politiek signaal van de drie Vlaamse excellenties die haar beleid tot op heden ondersteunen. Zolang Guy Vanhengel (Open VLD), Pascal Smet (sp.a) en Bianca Debaets (CD&V) de afbraakpolitiek van Fremault blijven gedogen, zal er niets veranderen.

Dit ragische trio draagt evenveel verantwoordelijkheid als de cdH-minister. Alleen zij kunnen de luchthaven en de werkgelegenheid redden. Maar ze zijn te laf om de Franstalige politici tegen de haren te strijken. Ze vrezen dat ze geen kans meer maken op een regeringspost in 2019 wanneer ze zouden aandringen op een modus vivendi met Vlaanderen.

Geen van de drie lijkt te beseffen dat de Brusselse kiezers hen wel eens stevig zouden kunnen belonen, wanneer ze opkomen voor gezond verstand, voor werkgelegenheid en voor een eerbaar vergelijk met de grootste private werkverschaffer van de Brusselaars, met name de luchthaven van Zaventem.

p1040910

BL

In

pallieterke

 

Foto’s (c) Gazet van Hove.