Donderdagnamiddag jl. organiseerden de leerlingen van de 6de Humane Wetenschappen een politieke beurs voor al hun medeleerlingen van het 6de jaar in de school. Zij stelden in samenwerking met enkele gekozen politici zeven Vlaamse politieke partijen voor door middel van een politieke stand.

p1050127
Vlaams Belang

De aanwezige politici waren :

Jos D’Haese (militant PVDA Antwerpen)

Jeroen Van Laer (schepen voor Groen! in Edegem)

Stéphanie Van Houtven ( Districtsburgemeester Borgerhout en nationaal ondervoorzitter sp.a)

– Orry Van de Wauwer (Vlaams Parlementlid vanaf september voor CD&V), maar kwam spijtig genoeg niet opdagen. De twee mannelijke leerlingen stonden er alleen voor en hielden stand.

– Olivier Verhulst (Voorzitter Open Vld-fractie Gemeenteraad Schilde), maar werd vervangen door een ex-leerlinge van de school die nu in het bestuur van Jong-VLD zetelt.

Gerda Lambrecht (schepen in Hove voor N-VA) en Koen Volckaerts (N-VA-burgemeester van Hove).

Johan Verwerft (afdelingsvoorzitter Vlaams Belang Hove) en een bestuurslid van de Vlaams Belang Jongeren.

p1050148
Groen

 

Veel voorbereiding

Tijdens het eerste semester hebben de leerlingen Humane Wetenschappen (14 leerlingen) de nodige leerstof verwerkt i.v.m. de politieke organisatie van België (staatsstructuur, verkiezingen, politieke stromingen, actuele maatschappelijke problemen, totstandkoming van wetten, werking van het parlement, inmenging van de overheid, enz…).

De laatste weken hebben ze zich in groepjes van twee toegespitst op één partij, meer bepaald op hun standpunten rond gezondheidszorg, immigratie en integratie, milieu en energie en een thema naar keuze. De leerlingen kozen meestal de partij van hun hart. We vernamen dat sommige leerlingen uit een actieve politieke familie kwamen, waar er aan tafel al eens over “belangrijke problemen des levens” wordt gesproken. De betrokken leerlingen contacteerden een politieke coach en bespraken onderling de standpunten. De leerlingen verdiepten zich in de politieke doctrine.

Deze gekozen thema’s werden bepaald door een politiek onderzoek, die de leerlingen uitvoerden bij hun medeleerlingen (90 leerlingen) uit het 6de jaar. Zij peilden hierbij ook naar hun stemgedrag en politieke voorkeur en zullen via een nieuw onderzoek na de beurs de invloed van de politieke beurs trachten in kaart te brengen.

 

Veel kritische vragen

Bij het binnenkomen van de zaal probeerden de leerlingen 6de Humane Wetenschappen hun collega’s te overtuigen van de kwaliteiten van ‘hun’ partij. Sommige leerlingen hadden zich werkelijk uitgedorst als echte partijmilitanten met T-shirts, vlaggen, badges, affiches. De meeste partijen hadden ook een uitgebreide stand met folders, boeken, vlaggen, DVD’s, brillen, regenschermen, ballonnen, bic’s, speldjes. Bij de meeste stands waren culinaire specialiteiten (koekjes, chips, drank, snoepjes) ruim aanwezig. De N-VA blonk hierin het meeste uit met drankjes en cake terwijl het bij de PVDA letterlijk en figuurlijk ‘erg droog en zeer mager’ was. De leerlingen kregen punten voor de inkleding van de stand en voor de inhoudelijke antwoorden die ze gaven op de (kritische) vragen van hun medeleerlingen. Als de vragen te moeilijk  waren mochten de leerlingen overschakelen op hun politieke coach.

De bezoekende leerlingen circuleerden vrij van stand tot stand en stelden dikwijls moeilijke en scherpe vragen. Een korte bloemlezing die we optekenden :

Vlaams Belang :

Wat doen met criminele buitenlanders ? Atoomenergie ? Wat met de islam ?

Groen :

Mobiliteitsbudgetten t.o.v. bedrijfswagens ? Wat met dubbele nationaliteit ? Onderwijs, brede eerste graad ?

SP.a :

Private ziekteverzekering ? Betaalbaarheid van de Sociale zekerheid ? Wat met critici van de immigratie ?

PVDA :

Democratiseren van de energiesector ? Berechting van migranten t.o.v. autochtonen ? Mobiliteitsproblemen ?

CD&V :

Hoe staat de partij tegenover godsdienstleerkrachten die niet gedoopt zijn ? Sluiting kerncentrale Doel ? Wind- en zonne-energie ?

O-VLD :

Invloed van de staat op de maatschappij ? Belastingniveau ? Migranten en sociale zekerheid ?

N-VA :

Standpunt over euthanasie ? Hoofddoeken ? Het pensioendossier ?

p1050154
aandachtige leerlinge noteert, burgemeester Volckaerts geeft uitleg

De meeste leerlingen noteerden vlijtig de antwoorden om hun verslag te stofferen.

Aan sommige standen kwam het tot een discussie met de politieke coach, maar alles bleef deftig. Misschien een voorbeeld voor de volwassen (beroeps)collega’s.

Aan alle standen stond er steeds voldoende volk, maar we vonden dat er drie partijen waren die nogal veel de aandacht trokken en ‘het er steeds drummen’ was : het VB, Groen en de N-VA. Heeft dit te maken met de scherpte van hun standpunten ? Hun aantrekkingskracht bij jongeren ?

p1050128
CD&V

 

Toekomstperspectieven :

Het was een mooi initiatief van de betrokken leraar. Misschien kan men in de toekomst ook eens door de leerlingen een onderzoek laten uitvoeren over de werking van de pers in hun gemeente ? (lokale perscorrespondenten van kranten, plaatselijke blaadjes, vrije radio’s, sociale media, enz…).

 

Foto’s © Gazet van Hove.