Beste start ooit voor de meest gediversifieerde haven ter wereld en grootste chemische cluster in Europa.

door Theo Lansloot – www.doorbraak.be .

Op 18 april kondigde het Antwerps Havenbedrijf trots aan dat tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 54.324.303 ton goederen werden behandeld. Dat is 1,5% meer dan tijdens dezelfde periode in 2016 dat al een recordjaar was. De groei is vooral te danken aan de containertrafiek. Zowel voor de totale overslag als voor de containertrafiek was dit het beste eerste kwartaal ooit.

Niettegenstaande de acties van de loodsen kende de haven dit jaar dus een mooie start. In 2016 was de eerste jaarhelft sterker dan de tweede. De kersverse CEO van het Havenbedrijf, Jacques Vermeiren, hoopt dat het dit jaar ook zo zal zijn. De containertrafiek blijft gestaag stijgen en dus is er nood aan extra containercapaciteit in de haven.

Geld dollars

De containertrafiek steeg het eerste kwartaal met 2,0%en klokte af op 29.750.925 ton. Dit komt overeen met 2.480.932 (+0,7%) behandelde “Twenty Feet Equivalent Units” (TEU). Een TEU is een container van 6,10 meter lang, 2,44 meter breed en 2,59 meter hoog. Met 1.219.314 ton ging het RORO-verkeer flink vooruit (+ 5,3%). Het aantal behandelde auto’s rees met 2,8% tot 316.988 stuks. Het conventioneel stukgoed gaat er weer op vooruit in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Eind maart bedroeg de overslag 2.583.590 ton, een stijging van 8,3%. Net als in 2016 is dat mede te danken aan de toegenomen behandeling van staal (+14,7% tot 2.093.071 ton).

De overslag van vloeibaar massagoed daalde de eerste drie maanden van het jaar lichtjes tot 17.624.478 ton (-1,2%). Dit valt vooral te wijten aan de aardoliederivaten (-4,2%). De behandeling van droog massagoed klokte af op 3.145.995 ton dit is 6,7% meer dan tijdens het eerste kwartaal van 2016. Dit is vooral te danken aan meer invoer van erts en steenkool. Het eerste kwartaal van 2017 deden 3.505 zeeschepen (-0,8%) de haven van Antwerpen aan. De bruto tonnenmaat van de aanlopende schepen steeg met 3,3% tot 99.701.892 bruto tonnenmaat.

Haven Antwerpen

Op 19 april maakte het Havenbedrijf bekend dat Oiltanking Antwerp Gas Terminal (OTAG) een butaantank gaat bouwen die INEOS in staat moet stellen om butaan wereldwijd aan te kopen en in grote hoeveelheden in de haven van Antwerpen op te slaan. INEOS is een niet-beursgenoteerd bedrijf dat voor 10% in handen is van de werknemers. Het is opgericht in 1998 en groeide uit tot één van de grootste onafhankelijk chemieconcerns ter wereld. Het telt wereldwijd 73 fabrieken en ongeveer 16.000 directe medewerkers. OTAG investeert voor Ineos meer dan 100 miljoen euro in nieuwe tankopslagcapaciteit en een nieuwe steiger. Met de bouw van een 135.000 m3 butaantank zal INEOS in 2019 de capaciteit van zijn terminal op de linker Schelde-oever quasi verdubbelen tot 273.000 m3, meteen de grootste onafhankelijke gas-terminal in Noordwest-Europa.

Door deze gigantische tussenopslagcapaciteit kan INEOS butaan aankopen tegen de meest competitieve prijs, om die daarna als grondstof per binnenschip te vervoeren naar zijn naftakrakers in Keulen. Bovendien zal deze grootste Europese butaantank voor INEOS de mogelijkheid bieden om butaan binnen Europa te verhandelen. Met het grootse butaantankproject zet de Antwerpse haven zich op de wereldkaart voor de behandeling van vloeibare bulkgoederen.

Op termijn zal het project voor de haven een extra trafiek van 0,5 tot 1 miljoen ton butaan opleveren. Het butaan zal worden aangevoerd met Very Large Gas Carriers (VLGC) en in kleinere hoeveelheden doorgevoerd worden via binnenschip naar Keulen.

De positie van de haven van Antwerpen in de wereldwijde vloeibare bulk toeleveringsketen werd afgelopen jaar nogmaals bevestigd door stijgende volumecijfers. Ten opzichte van 2010 noteerde de haven een toename van niet minder dan 70%. Op 31 maart 2017 ontving het Antwerps Havenbedrijf hiervoor de ‘Best Port Award’ van het Britse Tank Storage Magazine. Antwerpen krijgt de hoogste waardering voor uitmuntendheid, veiligheid en innovatie. In de categorie ‘Best Port’ zorgden de tankopslagbedrijven ervoor dat Antwerpse haven als winnaar uit de bus kwam.

Foto’s (c) Gazet van Hove.