Fietsostrade F11 (Antwerpen-Lier) kruist spoor aan Hof Savelkoul

Vrijdagavond jl. werd tijdens een infomarkt in het stadhuis van Mortsel de geplande fietsbrug over het spoor ter hoogte van Hof Savelkoul voorgesteld. “De brug vormt een cruciale schakel op het traject van de F11, de fietsostrade tussen Antwerpen en Lier.”, legt gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens (N-VA) uit.

De provincie Antwerpen beschouwt de fietsostrade tussen Antwerpen en Lier als een prioriteit. “Een fietsostrade van 10,5 kilometer langs het spoor biedt een belangrijk alternatief in een filegevoelige regio die kampt met veel uitdagingen op het vlak van mobiliteit.”, aldus Luk Lemmens. “Vanuit Antwerpen rijd je via Berchem en Mortsel langs het bestaande stuk fietsostrade in Boechout en door tot in Lier.” Een nieuwe fietsbrug ter hoogte van Hof Savelkoul in Mortsel wordt een cruciale schakel tussen de Luchthavenlei en het centrum van Boechout. De brug vertrekt ter hoogte van de Pater Renaat de Vostunnel en takt aan op de Victor Heylenlei in Boechout. “Het brugdek over het spoor wordt 25 meter lang, met een aanloop van 210 meter richting de luchthaven en 185 meter aan de kant van Boechout. Het is belangrijk dat de brug niet te stijl is zodat iedereen ze goed kan gebruiken.”, schetst Luk Lemmens.

Geld euro's

Europese steun

De kostprijs van de brug wordt geraamd tussen de 2,5 en de 3,5 miljoen euro. De provincie kan rekenen op EFRO-middelen, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. “Dat laat ons toe de brug versneld aan te leggen.”, aldus Luk Lemmens. “Als alles goed gaat zouden we begin 2018 kunnen starten met de bouw. De buurtbewoners krijgen wel nog de mogelijkheid hun opmerkingen over te maken tijdens een openbaar onderzoek.”

Protest tegen project groeit

p1040742
Paul Van Dijck aan het woord

Volgens Paul Van Dijck, gewezen groen schepen van Mortsel en vandaag wonend in Boechout, is het project niet goed. “De brug is veel te stijl, oudere mensen geraken er niet met de fiets op. Het alternatief zou zijn de bestaande fietstunnel van de Oude steenweg in Boechout te gebruiken maar Infrabel maakt hiertegen bezwaren omdat de aanloop recht op de tunnel moet liggen. Dit kan hier niet. Deze tunnel zou ook veel goedkoper uitvallen.” Verschillende mensen uit de wijk Savelkoul in Mortsel hadden ook bezwaar tegen de aanleg van een talud achter hun woningen. Hun uitzicht wordt benomen, ze krijgen geen licht meer binnen en de geluiden van voorbijrijdende treinen worden door de talud teruggekaatst naar de woningen. Extra geluidsoverlast. Het feit dat inwoners van Mortsel eerst iets van de plannen moesten vernemen vanuit Boechout zat ook velen dwars.

Nog vraagtekens

Voor het stuk Boechout-Lier kampt men nog met een aantal problemen. De Victor Heylenlei in Boechout moet nog duidelijker een fietsstraat worden. Ook het kruispunt met de Oude Steenweg dient te worden aangepast. Die werken zouden worden uitgevoerd in 2019 en 2020. Vanaf dan zouden fietsers via de Molenlei op de fietsotrade komen aan het kruispunt Langsweg/Mastenweg. Het kruispunt met de Alexander Franckxstraat vormt de grootste hindernis. Mogelijk wordt er een fietstunnel aangelegd, maar dat kostenplaatje kan hoog oplopen. Boechouts schepen Rudy Goyvaerts (PRO Boechout&Vremde) zei eerder hierover : ‘We hebben ook nog andere tracés voorgesteld. Waarom geen tunneltje onder de N10, aan het Bessemstraatje ? Aan het parkje van Mortsel zou men dan opnieuw het ‘normale’ traject kunnen volgen.’ In Lier moeten fietsers en auto’s de Langsweg en de Hockeyweg delen. Daarom worden maatregelen overwogen om het autoverkeer te ontmoedigen.

p1040737

De fietsostrade F11 is een prestigeproject. Ze loopt immers door dichtbebouwde gebieden en langs vele fabrieken en scholen. Zowel in Antwerpen als in Lier zijn er aansluitingen op andere fietsostrades. In februari 2015 keurde de provincieraad de plannen goed. Voor de aanleg ervan zijn weinig grond-verwervingen nodig. Eens het project volledig is afgerond,  staan de gemeenten Antwerpen, Mortsel, Boechout en Lier in voor het onderhoud van dat stuk fietsostrade dat op over grondgebied loopt. Uit onderzoek van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen blijkt dat mensen bereid zijn tot anderhalve kilometer te fietsen naar zo’n fietsostrade om dan heel vlot naar hun werk of de school te kunnen trappen. Voor het traject Antwerpen-Lier spreekt men van 250.000 potentiële gebruikers.

p1040741

Foto’s © Gazet van Hove.