HOBOKEN

Het Tutoraatproject is een krachtig hulpmiddel om de doorstroom van leer-bedreigde jongeren binnen het secundair onderwijs en de instroom naar het hoger onderwijs te verbeteren. Op 9 maart maakte koningin Mathilde in het GO! Atheneum Hoboken kennis met tutoren en tutees.

Leerlingen uit het secundair onderwijs krijgen na de lesuren individuele begeleiding van hogeschool- en universiteitsstudenten : dat is de essentie van het tutoraat. Binnen de AUHA (Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen) wordt er al twaalf jaar ingezet op het project. In het schooljaar 2015-16 engageerden zich 123 studenten (tutoren) om minstens één semester les te geven. Tijdens 1.300 bijeenkomsten in achttien Antwerpse scholen werden zo bijna 600 leerlingen (tutees) bereikt. De tutoren geven in de eerste plaats vakinhoudelijke studiebegeleiding, waardoor schoolachterstand kan worden ingehaald. Anderzijds wordt er gewerkt aan studiemethode en studiemotivatie. Sofie Stas, coördinator van het project: ‘Met succes, want uit de evaluaties blijkt dat het project bij veel tutees tot betere slaagcijfers, meer zelfvertrouwen en meer inzicht in het vak leidt.’

P1040227

Directeur Micheline Warmebol : ‘Het tutoraat is een onmisbaar aanbod van universiteit en hogescholen in het GO! Atheneum Hoboken. Zowel voor onze leerlingen als voor de coachende studenten betekent het tutoraat een sterke positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het talent van morgen.’ Koningin Mathilde zakte af naar het GO! Atheneum Hoboken en maakte er kennis met tutoren en tutees, luisterde naar ervaringen van jongeren die deelnamen aan het Tutoraatproject en nadien met succes een hogere opleiding volgden.

logo

VERJAAGD DOOR DE TALIBAN EN OP WEG NAAR EEN DIPLOMA GENEESKUNDE

De tutoren en tutees waren in de wolken met het koninklijke bezoek. En ook over het Tutoraatproject zijn ze lovend. Vooral de getuigenis van Marwa Rahimi toont het belang van het project aan. ‘Ik ben geboren in Afghanistan. Met mijn ouders, broer en zus woonde ik in Kaboel. Mijn moeder was rechter en mijn vader piloot in het leger. Ik volgde twee jaar les aan de internationale school maar uiteindelijk werden wij verdreven door de Taliban. Op 5 maart 2013 zijn we naar België gekomen. Op dat moment moet je uiteraard van nul beginnen. Ik kende bijvoorbeeld geen woord Nederlands. Na twee maanden kreeg ik asiel. Sindsdien wonen wij in Schelle. Momenteel zit ik in mijn laatste jaar wiskunde-wetenschappen. Uiteindelijk is het mijn bedoeling om dokter te worden : niet zomaar, maar een huisdokter, want ik wil me specialiseren.’ 

P1040053

Na het officiële gedeelte leidde Koningin Mathilde nog een groepsgesprek tussen vijftien tutoren en tutees. Nassira El Mayori (23) : ‘In het vijfde middelbaar wist ik me geen raad met wiskunde. Dankzij tutoraat kreeg ik elke woensdag bijles. Mijn punten voor wiskunde werden beter en ik werd zelfzekerder. Nu zit ik in mijn tweede jaar maatschappelijk werk op de hogeschool en geef ik zelf bijles Frans in het kader van tutoraat. Jongeren kunnen helpen maakt me blij en trots.Savannah Eggers zit in haar master industrieel ingenieur op UAntwerpen. Zij geeft al enkele jaren bijles voor onder meer wiskunde en fysica. ‘Het is mijn manier om van deze wereld een aangenamere plek te maken. Ik probeer altijd om de lesinhoud zo begrijpelijk mogelijk over te brengen. De leer-bedreigde scholieren extra motiveren vind ik ook heel belangrijk. Naast de vak-inhoud probeer ik om de angst voor het verder studeren zo veel mogelijk weg te nemen.’ Nog enkele andere getuigenissen : ‘De eerste keer dat ik voor de klas stond was de moeilijkste. Daarna ging alles vanzelf. Ik spreek eigenlijk niet graag over een klas maar heb het liever over een studiegroep, waardoor de relatie leraar-leerling helemaal anders ligt dan in het klassieke onderwijs.’  ‘Wiskunde was lang mijn moeilijkste vak. Nadat ik bijles kreeg als tutee veranderde mijn idee helemaal en nu ben ik zelf tutor voor het vak dat ik vroeger het meest verfoeide.’ ‘Voor mij is dit project ideaal vermits ik studente leerkracht ben. Wanneer ik niet-gemotiveerde leerlingen voor me krijg ga ik op zoek naar de oorzaken: wat is de gezinssituatie? Zijn er leraars waarmee ze overhoop liggen?’ ‘Ik ben zelf amper één jaar ouder dan mijn tutees. Daarom dat ik zelden een belerend vingertje opsteek maar de leerlingen zelf aan het woord laat en aan het werk zet.’  ‘Ik heb eerst in Leuven gestudeerd maar dat ging niet echt goed. Ik betaalde me blauw aan een duur bureau voor bijlessen, maar merkte geen vooruitgang. Daarom dat ik uiteindelijk voor Antwerpen koos waar mijn resultaten veel beter zijn.’ Het slotwoord was uiteraard voor de Koningin. ‘Ik heb hier vandaag fantastische verhalen gehoord en leer hieruit dat negatieve ervaringen kunnen worden omgezet in positieve verhalen.’

logo_UA_hor_kl

Herman Van Goethem, rector van de Antwerpse universiteit : ‘Twaalf jaar geleden is het idee voor dit project ontstaan toen we vaststelden dat de slaagkansen voor studenten niet altijd even hoog lagen. Op de Franstalige Universiteit (ULB) van Brussel was men al met dergelijk project bezig en we vonden het hoogtijd om ook in Antwerpen iets dergelijks op te starten. Met succes trouwens, want 93% van de leerlingen stelt zich uit eigen beweging kandidaat. Indien we onze organisatie willen doen groeien, dan hebben we meer middelen nodig. De doorstroming naar het voortgezet onderwijs ligt in onze provincie lager dan in Oost- en West-Vlaanderen. Dat komt onder meer door de diversiteit in Antwerpen, net als in Brussel trouwens. Daarom heb ik aan minister Kris Peeters (CD&V) vorige week gevraagd om die steden een speciale behandeling te geven.’ Robert Voorhamme, voorzitter van de AUHA, benadrukte dat men zich niet enkel richt op studenten die in aanmerking komen voor universitair onderwijs, maar dat ook wordt gemikt op leerlingen voor de Hogescholen. ‘In Antwerpen hebben we een prima overschakelende netwerking waardoor het makkelijk is om afspraken te maken. In Vlaanderen merken we dat het aantal leerlingen dat kiest voor het Hoger Onderwijs stagneert. In Antwerpen is de markt van de jongeren groot maar we moeten niet stil zitten wachten tot ze zich inschrijven bij één van onze instellingen. De samenwerking Universiteit-Hogescholen zorgt ervoor dat er geen versnippering komt in het Antwerps onderwijs.’   

nederlandse-taal-verbindt

Er worden nog steeds studenten gezocht om leer-bedreigde jongeren in het secundair onderwijs een extra duwtje in de rug te geven. Kandidaten kunnen een kijkje nemen op www.uantwerpen.be/tutoraat. Naast het Tutoraatproject is er een zusterproject : IKAN. Dit pilootproject richt zich specifiek naar anderstalige nieuwkomers. Op basis van een evaluatie zal worden besloten in welke hoedanigheid en volgens welke modaliteiten het project verder vorm zal krijgen. Dit wil zeggen dat er ruimte is voor de verschillende deelnemers (scholen, tutees, tutoren) van het project om het mee in kader te brengen. Twee afgevaardigden van de Katholieke Universiteit Leuven waren aanwezig op de kennismaking. De KUL wil een soortgelijke werking opstarten. Nu worden alleen leerlingen van de universiteit begeleidt door medestudenten maar de link met de Hoge Scholen werd er nog niet gelegd.

(EM)

Foto’s (c) Reporters – coverfoto Atheneum Hoboken.