MORTSEL

In onze provincie wordt steeds meer gefietst. De provinciale fietsbarometer, die op 22 locaties heel het jaar door fietsers telt, noteerde voor heel de provincie een stijging van 1,8% op jaarbasis. Momenteel lopen er vier projecten die Antwerpen moeten verbinden met respectievelijk Essen, Mechelen en Lier en Herentals met Balen. In Mortsel komt er een nieuwe brug , gebouwd volgens een geheel nieuw concept. De eerste brug van deze soort werd afgelopen vrijdag geopend door gedeputeerde  Luk Lemmens (N-VA), Luc De Boeck (CD&V), burgemeester van Bornem en Koen Van den Heuvel (CD&V), burgemeester van Puurs. De brug is de laatste schakel van de fietsostrade F18 ter hoogte van de Vliet. Daarmee is de fietsostrade tussen Willebroek en Temse af. Puurs, Bornem en de provincie Antwerpen werkten sinds 2010 aan deze verbinding. De F18 loopt langs de spoorweg tussen Mechelen over Willebroek en Temse tot in Sint-Niklaas. Ze ontsluit bedrijvencentra, scholen en dorpskernen over een langere afstand en zorgt voor een vlot en veilig alternatief voor de wagen. De brug kwam er niet zomaar. In Puurs werden stukken van tuintjes onteigend en in Bornem moesten landbouwers een deel van hun economische activiteit opgeven.

logo provincie Antwerpen

De brug is een primeur. Ze is gemaakt uit kunststof en dit is de eerste maal op het fietsostradenetwerk. Ze zorgt voor een duurzame, veilige en comfortabele oversteek van de Vliet. Lemmens : ‘Deze kunststof is een soort polyester en uniek in haar soort. Binnenkort geven we er meer toelichting over op een fietscongres. De brug is zeer comfortabel en vergt een beperkte onderhoudskost.’ Wie nog over maar de licht beweegbare brug wandelt heeft het gevoel te zweven. Bij de opening had het fel gevroren maar op de brug was daar niets van te merken. De polyester absorbeert immers het water en ijs wat voor een zeer veilige situatie zorgt.  De volgende brug zal worden aangelegd in de Mortselse Drabstraat.

P1030536
binnenkort nieuwe fietsbrug aan Berchem-station

Lemmens : ‘De provincie Antwerpen zet al jaren sterk in op fietsende pendelaars. Enerzijds door de aanleg van fietsostrades, anderzijds door plaatselijke besturen aan te moedigen om zelf stukken fietsostrade aan te leggen. Vanuit het Fietsfonds subsidieert de provincie 60% en de Vlaamse overheid 40% van de aanleg. De gemeenten moeten enkel de werken voorbereiden en uitvoeren. Dit nieuwe stuk tussen Mechelen en Temse heeft 650.000 euro gekost. Je fietst nu heel het traject van de F18 tussen Willebroek en Temse.’

De Boeck : ‘Wij zijn bijzonder verheugd met de nieuwe fietsweg. Het betekent een aanzienlijke meerwaarde voor onder meer de schoolgaande jeugd van beide gemeenten. De vraag voor een veilige fietsverbinding tussen de twee gemeenten was er al lang.’

VAB fietsbijstand

 

Van den Heuvel : ‘Onze gemeente wilde graag voortrekker zijn van dit dossier om alles administratief makkelijker en eenvoudiger te laten verlopen. Hierdoor konden we een gezamenlijk studiebureau aanstellen, samen vergaderingen rond mobiliteitsdossiers houden en twee verschillende aanbestedingen vermijden. De wervingen en opvolging van de werken deden beide gemeenten afzonderlijk. Zowel de gemeenten als de provincie Antwerpen zijn zeer tevreden over het eindresultaat. De twee dorpskernen zijn dankzij deze nieuwe fietsweg op een veilige manier verbonden en bereikbaar voor de inwoners van andere gemeenten.’

(EM)

 Boechoutselei fietspad
Boechoutselei Hove

Foto’s (c) Gazet van Hove – coverfoto eerste-gedeputeerde Luk Lemmens.