In onze regio groeien ondernemers met innovatieve ideeën blijkbaar uit de grond. Neem nu Boechoutenaar Tom Le Clef (47), die samen met zijn neef Peter Wellens, de Messaging app. Chestnote lanceerde. Deze app laat je toe om berichten te verzenden die de ontvanger op een bepaald tijdstip of locatie kan ontvangen.

 Chestnote: miniatuur van screenshot

Tom Le Clef : de naam doet bij bepaalde personen een belletje rinkelen. Hij ging eerst aan het werk bij de Roularta Media Group en koos nadien voor personeelsadviseur SDWorx. ‘Acht jaar geleden ben ik mijn eigen weg gegaan. Ik hield me bezig met het horecagebeuren in het Felix Pakhuis en de Bourla. Dat doe ik trouwens nog steeds maar uiteraard halftijds. De rest van mijn dagen besteed in aan Chestnote. Het feit dat ik een team vorm met mijn neef biedt niets dan voordelen. Hij is handelsingenieur en heeft eerst elders gewerkt maar bovendien is hij twintig jaar jonger dan ik waardoor wij verschillende ideeën en vaak ook een andere kijk op de zaken hebben. Dat is een enorm voordeel.’

P1010552

‘Iedereen zal het met mij eens zijn : op dit moment worden we overstelpt met berichten op de sociale media. Hierdoor is het onmogelijk geworden om belangrijke boodschappen te onderscheiden van minder interessante meldingen. Met onze app heb je verschillende mogelijkheden. Je kan een mededeling versturen naar iemand, die dat bijvoorbeeld alleen maar om 17.00 uur en op de Grote Markt van Antwerpen kan openen. Je kan ervoor zorgen dat je ontvanger je bericht binnen de vijf minuten leest, maar ook in 2020.  Wanneer ik in het buitenland verblijf dan kan ik van op afstand mijn jonge kinderen eraan herinneren dat ze bepaalde taken moeten opknappen. Bij ons kan je ook op ontdekking gaan naar bepaalde berichten. Tijd en plaats zijn een eerste mechanisme maar binnenkort is er veel meer mogelijk : nu kan je een bericht zenden dat aan het MAS kan worden ontgrendeld, maar binnenkort zal je kunnen bepalen dat het enkel kan worden gelezen op het dak van het museum en niet aan de voordeur. Maar er is meer : een frisdrankenfabrikant kan bepalen dat hun boodschap wordt verstuurd wanneer de temperatuur meer dan 20 graden bedraagt. De ontvanger kan evenwel een tijdstip invoeren waarop hij geen berichten wil ontvangen.’

 Chestnote: miniatuur van screenshot

Chestnote werd pas op 14 juli van vorig jaar gelanceerd via App Store en Google Play maar het idee rijpte al langer bij Tom. ‘In 2009 stierven twee vrienden, waar ik bijna geen digitale herinneringen aan overhield. Vijf jaar later hebben we ons systeem geactiveerd. Nu wordt het ook gebruikt door mensen die een terminale ziekte hebben, maar hun kinderen of kleinkinderen wensen toesturen die ze pas over tien, twintig jaar kunnen openen. Het kan echter ook worden gebruikt om een glimlach op de gezichten van de mensen te toveren. In elk bushokje kan je een quote achterlaten. Ik had onlangs een gesprek met de stad Antwerpen, net als onder meer PockémonGO België, Knokke en Cirque du Soleil één van onze klanten, en vroeg hen waarom ze hun bewoners, waarvan ze toch alle gegevens bezitten, op die manier geen felicitaties toesturen op hun verjaardag. Ik ben ook met de Gazet van Antwerpen gaan praten. Het is perfect mogelijk dat zij hun archief ter beschikking stellen van onze gebruikers. Stel dat zij een artikel hebben geschreven over de Kloosterstraat dan zou je de tekst kunnen oproepen op het ogenblik dat je je daar bevindt. In ons cliëntenbestand zit niet alleen Bosbeheer maar ook een wijnhandelaar. Mensen kopen al eens een fles die nog drie jaar moet rijpen. Zoiets verlies je uit het oog maar die handelaar zorgt ervoor dat je één week voor je de wijn mag degusteren een herinnering krijgt toegestuurd. Het is een heel interessant iets om commerciële acties op te zetten. Op Facebook is er geen gradatie meer. Chestnote maakt van alle berichten een schatkist.’   

P1040275

Enthousiast onthaal in Sillicon Valley

Potentiële ontvangers van de berichten hoeven enkel de app te downloaden. Voor de rest is alles gratis. Zij hebben een in- en out-box en paginakanalen. ‘Die kanalen worden gehuurd door bedrijven. Dat is onze enige vorm van inkomsten. De verstuurder en de bestemmeling moeten wel geconnecteerd zijn, waardoor je geen SPAM meer krijgt. Wij hebben al een behoorlijk klantenbestand. Zo hebben we een kunstroute ondersteund. Wie door Antwerpen wandelde ontving bij het werk dat hij aan het bekijken was de nodige informatie. Wat wij belangrijk vinden is dat mensen opnieuw zouden uitkijken naar berichten, terwijl de meesten nu nog steeds zuchtend hun mailbox openen. Onze content maakt de mensen nieuwsgierig. Hij is vernieuwend. ‘Local based’ bestond al maar het tijdsaspect hebben wij er aan toegevoegd. Ondertussen zijn er al soortgelijke app’s op de markt gekomen maar wij willen de concurrentie een stapje voorblijven. Op de TechCrunch (een online uitgever van technologisch industrienieuws) in Sillicon Valley (de zuidkant van de baai van San Francisco, waar onder meer Apple, Hewlett-Packard, IBM, Google en Facebook hun hoofdkwartier hebben, EM) werd ons concept zeer enthousiast onthaald.’

Geld dollars

Chestnote wil de wereld veroveren. Dat moet mogelijk zijn want nu al werden berichten ontgrendeld in 25 landen en in diverse continenten. Daarom werd in december zowat 650.000 euro opgehaald bij drie Belgische investeerders : het Brusselse advieskantoor Nova Reparta Holding, het incubatieprogramma imec.istart van het gelijknamige Leuvense onderzoekscentrum – het grootste van Europa in haar soort – en Martin Raeymaekers, die bij het Genkse AR Metalizzing milieuvriendelijk papier uitvond. ‘650.000 euro lijkt weinig maar voor onze business is dat wel veel. De kapitaalverhoging maakt het ook mogelijk om geld te transfereren. Ik zal mijn kinderen dan op een bepaald uur hun zakgeld kunnen geven.’ Het is een groots opgezet concept, waardoor je verwacht  dat het personeelsbestand immens is.  ‘Wij zijn welgeteld met drie mensen die voor de backoffice zorgen. Ik, Peter en Wouter Wouters. Al dat rest werd uitbesteed. Om die nieuwigheden te implanteren werven we wel twee ontwikkelaars aan. De nieuwe versie van ons platform krijgt mede vorm dankzij de input van onze gebruikers.’

 Chestnote: miniatuur van screenshot

Niettegenstaande het aanbod spectaculair is, blijft Chestnote vooralsnog een kleine speler op de ‘Contextual Messaging’-markt. ‘De bedrijven vinden langzaam maar zeker hun weg naar ons maar via de sociale media gaan we op zoek naar particulieren. We zullen studentenverenigingen aanspreken. Onze doelgroep zijn 18- tot 35-jarigen. Nadat de kranten berichtten over onze kapitaalverhoging groeide ons klantenbestand op één maand tijd aan van 5.000 naar 8.000. Op het eind van dit jaar willen we 200.000 klanten hebben. Langzaam maar zeker richten we ons op een miljoen gebruikers. Nog voor de zomer hopen we een extra vier à vijf miljoen op te halen in het buitenland. Het wordt tijd dat we de Vlaamse klei van ons afschudden.’

(EM)

* Meer info : www.chestnote.com .

Foto’s (c) Gazet van Hove & Chestnote.