KONTICH

Branded Careers is een jonge en ambitieuze startup (een Employer Branding Agency), die werd opgericht in 2014 en is gevestigd in het industrieterrein Satenrozen in Kontich. Het team bestaat uit vijf enthousiaste mannen en vrouwen die in vast dienstverband werken en een aantal freelancers. Gemiddeld zijn er vijftien personen aan de slag. Hun idee : ‘Choose a job You love and You will never have to work a day in your life’. Hun missie : ‘We make You smile on Monday Morning’.

Branded Careers pakt ook uit met ‘Djobby’, een platform dat ontstond in 2016 en waar je op zoek kan gaan naar de werkgever van je dromen. Van bij de start waren al 35 bedrijven bereid om klant te worden. Wij trokken naar CEO (wat in dit geval staat voor Chief Enthusiasm Officer), oprichter en bezieler Johan Driessens voor meer tekst en uitleg. ‘Wij helpen bedrijven om mensen aan te trekken en die ook te behouden. Wij gaan op zoek naar de mens achter de cv.’

‘Een cv is een nietszeggend document : je kan een uitstekend student zijn geweest en indrukwekkende diploma’s hebben behaald, maar misschien was dat gewoon omdat je goed van buiten kon leren. De meeste werkgevers lezen cv’s zelfs niet meer. De template ontstond in de jaren ’50.  Men vergeleek sollicitaties door op zoek te gaan naar bepaalde trefwoorden in de cv’s. Op die manier kan je niet accuraat te werk gaan. Bedrijven willen hoe langer hoe meer naar buiten komen als een team, met mensen die zich profileren en werknemers denken niet meer op lange termijn. De tijd dat je op je achttiende bij een firma begon en je er bij hetzelfde bedrijf op je 65ste mee stopte is voorbij.’

P1030174

De website van Branded Careers laat je meteen proeven over hoe zij de zaken aanpakken : zeer visueel. ‘Er zijn ontelbare websites vol met vacatures. Iemand die op zoek is naar een job zal het kunnen beamen : zelden geraak je op die manier aan het werk. Je moet jezelf profileren, je voorstellen in een filmpje bijvoorbeeld, in plaats van je tijd te verslijten door in te gaan op saaie advertenties. De nieuwe generatie gaat hierin volledig mee en stelt bij een jobaanbieding de vraag ‘Wil ik hier wel mee bezig zijn ?’

‘Via ons gaan bedrijven op zoek naar mensen met een bepaald profiel, maar ze stellen zichzelf ook voor : wie is de potentiële werkgever ? Met Djobby probeert men een werkgever te vinden, geen job. Men vertelt zijn eigen verhaal. Via een video-sollicitatie bepaalt de sollicitant voor welke firma hij zich kandidaat stelt. De bedrijven krijgen de filmpjes te zien en hebben meteen een totaalbeeld van de kandidaat, wat niet kan via een papieren cv. In heel mijn carrière heb ik trouwens nooit één cv bekeken. Die belandden onmiddellijk in de papiermand. Als werkgever zoek ik iemand die gelooft in mijn bedrijf, iemand met passie. Door op deze manier te werken is de kans op een burn-out heel klein. Omdat we zonder enig voorbehoud geloven in ons verhaal hebben wij ons platform ontwikkelt.’

P1040317

‘Enthousiaster leven in vijf dagen’

‘Onze website www.djobby.be (een samenvoeging van job en hobby, EM) is een streling voor het oog. Als potentiële werknemer kan je zoeken naar de missie van een bedrijf, hoe het team eruit ziet, welke individuele vrijheid ze hun mensen geven, wat hun plannen zijn voor de toekomst, hoe je meer kennis kan opdoen, hoe ver je kan geraken in je carrière, hoe ambitieus het bedrijf is en de merkherkenbaarheid. Hierdoor kan je meteen beslissen of dat bedrijf je ligt of niet. De filmpjes waarmee bedrijven zich profileren zijn vaak hilarisch. Met videogetuigenissen, foto’s van op de werkvloer of blogs van medewerkers tonen ze waar ze voor staan. Voor al de bedrijven die klant zijn bij ons creëren wij een Facebookpagina, noem het maar een werkgeverssite. Een bedrijf dat een vacature plaatst via de geijkte kanalen betaalt daarvoor 400 tot 500 euro per maand. Bij Djobby is dat bedrag 99 euro, waardoor het ook een interessant platform is voor kleinere ondernemingen.’ Djobby houdt het midden tussen een job-board en een sociale-media-platform. Een tool connecteert je pagina op Djobby met je zakelijke pagina op Facebook. Het is een mix tussen het persoonlijke van Facebook en het zakelijke van LinkedIn.

P1040315

Vorig jaar heeft men heel veel geïnvesteerd. Het klantenbestand ziet er dan ook zeer indrukwekkend uit : je vindt er onder meer Nike, de stad Hasselt, Insight In uit Gent, Bofidi uit Brussel, VChain en BASF terug, maar ook bedrijven uit de regio. ‘Ons verhaal is zo’n succes dat België voor ons te klein is geworden. We gaan er een internationaal project van maken. Overigens hebben we nu al een cliënteel opgebouwd in onder meer Finland, Nederland en Spanje. Logisch gevolg is uiteraard dat wij een pak mensen zullen gaan aanwerven.’

Wie is nu die Johan Driessens, een man die je met zijn verhalen tegen de rugleuning van je stoel drukt ? ‘Ik ben in 2000 begonnen in de uitzendsector, maar – dat heb ik al laten blijken – had op een bepaald geen associatie meer met de binnenkomende cv’s. In 2008 ben ik bedrijven en hun werknemers beginnen coachen. In die periode schreef ik het boek ‘Enthousiaster leven in vijf dagen.’ In 2014 ben ik dan met Branded Careers gestart.’

P1040319

Branded Careers en Djobby maken deel uit van Gumption, een Nederlands ondernemersplatform, dat in 2016 een groepsomzet maakte van 30 miljoen euro. De holding bestaat uit twaalf bedrijven en biedt werk aan 250 mensen.  ‘Alles wat ik je hiervoor heb verteld kan je als volgt samenvatten : wij helpen bedrijven bij het realiseren van geluk. Binnen vijftien jaar zullen 75% van de huidige jobs niet meer bestaan. Daar moet je op participeren. Eigenlijk zijn we een verlenging van de diensten HR en marketing van onze klanten.’

Eén slotvraag brandde op ons lippen. Vanwaar de leuze ‘We make You smile on Monday Morning’. ‘Elke maandagochtend sturen wij naar al onze klanten en hun medewerkers een hilarisch filmpje dat we zelf hebben gemaakt. Dat is een onverhoopt succes geworden. Mensen beginnen aan een nieuwe werkweek, maar bekijken eerst ons filmpje en worden er vrolijk van. De reacties hierop zijn gigantisch.’

Driessens laat ons er enkele bekijken en inderdaad, je krijgt er een goed gevoel bij. Branded Careers maakte tijdens de eindejaarperiode haar wensen op deze manier over aan haar cliënteel. Opmerkelijk : hun filmpje was bedoeld voor hun klanten, maar ook mee geproduceerd door die klanten. Het is een parodie op ’All I want for Christmas’ van Mariah Carey. Nu wordt het nog steeds bekeken en geliked. In 2015 leverde een soortgelijke kerstvideo 24.000 vieuws op.

(EM)

*Meer info : www.branded.careers.be, www.djobby.com .

Foto’s (c) Reporters & Gazet van Hove.