HOVE

In de meerjarenplanning 2014-2019 is de heraanleg van de Leliestraat opgenomen. Waarschijnlijk zullen deze werken tijdens het jaar 2018 worden uitgevoerd. Een voorontwerp werd al opgemaakt door het ingenieursbureau Anteagroup. Het Hovese gemeentebestuur wilde graag ook de ideeën horen over deze toekomstige inrichting van de straat door de bewoners. Aangezien deze her-aanleg van de Leliestraat ook een impact heeft op de onmiddellijke omgeving werden ook de inwoners van de Mimosastraat, de Dahliastraat, De Ster en de Statielei uitgenodigd.

Een 45-tal wijkbewoners gaven gehoor aan de uitnodiging en zakten op donderdag 20 oktober jl. af naar zaal Da Capo om de plannen te aanhoren.

De voorstelling werd gegeven door burgemeester Koen Volckaerts (K.V.), hoofd technische dienst Joos Gysen en een ingenieur van het bureau.

Wouwstraat-Leliestraat

Doelstellingen project :

De wegverharding is onderhevig aan verzakkingen

Er zijn ingrepen in de riolering en de wegverharding noodzakelijk.

Te realiseren :

Aanleg veilige fietsvoorzieningen

Snelheidsremmers

Parkeerstroken

Wijziging type wegverharding

Enkel de bovenbouw gaat men aanpakken, in de rioleringen komt er wel een kleine sanering. De ingreep zal een vrij korte periode zijn, tegen de zomer van 2018 moet het klaar zijn (gemeenteraadsverkiezingen okt. 2018 !).

Rio-link stelde vast dat er wel wat schade is aan de rioleringen. De hoofdriool gaat men niet openbreken, wel vanaf de perceelgrens tot de hoofdriool.

Vandaag is de wegbreedte – tussen de perceelgrenzen – tussen de 11,5 en 12 meter. De rijbaan is zes meter. Men wil een nieuw wegprofiel realiseren (asfalt) met twee veilige fietspaden langs iedere zijde (1,5 m). De breedte van de rijbaan zal naar 5 meter evolueren. Er komen ook snelheidsremmers in de vorm van plateau’s aan de zijstraten en wegversmallingen.

Parkeerdruk : geen afzonderlijke parkeerstroken, wel parkeren op de rijbaan zelf (zoals Hovesesteenweg in Boechout) of via belijningen en bloembakken (Boechoutselei).

Tot zover de plannen.

brievenbus Leliestraat
brievenbus Leliestraat, meestal overwoekerd …

Reacties uit de zaal :

Een vraag over de fasering van de werken voor de achterliggende straten was nog voorbarig gelet op het feit dat er nog geen voorontwerp of lastenboek was.

Discussie over breedte straat : 5 of 6 meter.

Zone 30 ? Lange straat, heeft het zin ? Waarom geen snelheidsmeters plaatsen verbonden aan een rood licht ? Sommigen zullen altijd snel blijven rijden.

Gaat men de openbare verlichting moderniseren ? Aan het station is dit op beperkte schaal gedaan. Normaal niet. K.V. : “De openbare verlichting is volgens de norm aangebracht. De financiële impact is belangrijk voor de gemeente plus de planning van Eandis”.

Een korte stemming wees uit dat een overgrote meerderheid gewonnen is voor twee afzonderlijke fietspaden in iedere richting één en geen dubbelrichtingsfietspad.

Snelheidsremmingen door parkeerstroken (obstakels van auto’s).

Rioleringen : geen vernieuwingen op privaat domein.

Toplaag en lawaai : verkeersplateaus en aanhangwagentjes zorgen voor overlast.

Wegdek : meeste kans asfalt (zie Wouwstraat)

Versmallingen : mensen die snel willen rijden doen dit toch. Het verkeer mag ook niet een hele dag stilstaan.

Insteekparkings : geen ruimte voor aanwezig.

Led-lichtjes (zoals Hovestraat Edegem) om oversteekplaatsen beter aan te geven. K.V. : “In Edegem gaan ze die wegnemen omdat ze permanent stuk zijn.”

Voorrangstekens aanbrengen voor versmallingen.

As-verschuivingen : om ander straateinde niet direct te zien. K.V. : “We krijgen automatisch as-verschuivingen met beplantingen.

Rioleringen : bij stortbuien stroomt het water vandaag in sommige lager gelegen garages binnen.

Selectie aannemer ? Prijs is belangrijk. Duurtijd : ½ jaar. Tijdens weekeinde moet de straat berijdbaar zijn en steeds bereikbaar voor de hulpdiensten.

Storingen : bepaalde nutswerken zullen worden vervangen. Dit zal afhangen van het ontwerp. Waterleiding zal vervangen worden. Enkele uren onderbreking. Fasering in functie van zo weinig mogelijk hinder.

Hoe moet het verder ? Het ontwerp is er. Terug volksvergadering als de plannen getekend zijn. Dan kunnen de details nog besproken worden.

Joos Gysen : “Ik heb 25 suggesties genoteerd, creatieve ideeën. De bezorgdheden nemen we mee om tot een evenwichtig plan te komen. Voorstellen kan men steeds insturen naar technischedienst@hove.be .”

Burgemeester Volckaerts wist nog te zeggen dat er misschien een doorsteek komt op de Mechelsesteenweg ter hoogte van de Groenstraat (tankstation) om direct naar de Boniverlei (Edegem) te kunnen rijden. Nu moet men omrijden via de Mechelesteenweg tot aan het atheneum en daar draaien.

De aanleg van een tramspoor op de Boniverlei kan nog jaren duren, als het er ooit van komt.

 

Na 1 uur en 20 minuten was de vergadering afgelopen.

openbarewerken

Foto’s © Gazet van Hove