Open brief aan de Minister van Onderwijs

Niet alleen professoren ergeren zich blauw aan de vreemdste spelfouten. Tijd voor een open brief.

“Mevrauw de Minister

Vorege week klaagde een universiteitsproffesor teregt het erbarmelijke spellingsniveau van zijn studenten aan. De voorbeie weken namen duizenden leeraars in het secundeir onderweis examens af van heel eiverige en ook minder gedreven leerlingen. De leerkragten ervare hetzelvde probleem: het niveau van de spelling van onze taal is zorgwekkend en daarenboven vermoeient om te leze.

Ik weet dat ministers van Onderweis gedreven worden door veranderingsdrang en graag als een soort beeldenstormers het onderweis willen te lijf gaan. Vooraleer u verder gaat met hervormingen, waar mensen in het veld zelf niet altijd op ziten te wachte, kan u misschien eens de teid nemen om na te denke over het belang van onze moedertaal. Daarbij heb ik het niet lauter over het begreipen en het spreke ervan, maar ook over het correct schrijve.

Vandaag is de overgrote meerderhijd van leerkragten geconditioneert om quasi geen rekening te hauden met de speling van de leerlingen, het zou immers slechte gevolgen kunnen hebben voor de eindresultaten. Bovendien mach het ook niet. Leraars worden er voordurend op gewezen dat leerlingen niet mogen worden afgerekent op hun spelfouten. Ook niet in het vak Nederlants. Alleen wanneer de vraagstelling specifiek over speling gaat, adviseerd men de leraar Nederlans om rekening te houden met speling. In andere opdrachten (luisteroefeningen, taalbeschauwing, leesoefeningen) is speling immers geen prioriteit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Excellentie, ik ben een geschidenisleraar. Voor mijn vak is het vaak huilen met de ped op. Hoe vaak ik de leerlingen ook weis op hun speling, er word helemaal geen belang aan gehegt. Ik vermoei mezelf door consequent de taalfouten aan te duiden, maar ik hou me tog ook vaak in. Weet u dat zelfs de pienterste leerlingen de meest bizare schreiffauten maken? Ik heb het niet over de klasieke spelfouten, maar over werkelijk de vreemdste zaken. Zei doen het zeker niet opzettelijk. Het leikt immers tog nie zo belangreik, die spelling.

Ik ben het er volledig mee eens: leerlingen moete het vooral nog lere. Maar ze zijn verdorie hardleers en de huidige opvattingen over spelingsonderweis bevestigen hen daar aleen maar in.

Meschien wilt u me wel gelove na het leze van deze waarhijdsgetrouwe brief.

Hoochagtent”

 

Namens een heleboel leraars

Harry De Paepe

P1040047

 

PS : Mocht u eraan twijfelen, de spellingsfouten zijn opzettelijk.

www.doorbraak.be

Foto’s (C) Reporters