Op zondagmorgen 7 juni jl. sprak de heer Karl Van Camp, hoofdredacteur van het weekblad ’t Pallieterke en met familiale bindingen in Hove, op uitnodiging van Gazet van Hove, voor een 45-tal aanwezigen over “de pers in Vlaanderen” in O.C. “De Markgraaf”. Nadien was er nog een receptie aangeboden door de N-VA-afdeling Hove. Een delegatie van het VB zat er rustig te keuvelen onder een affiche van de N-VA. De grootmoeder van VB-voorzitter Tom Van Grieken, geboren in Hove maar vandaag wonende in Mortsel, was ook aanwezig. Alle aanwezigen vonden het een zeer interessante voordracht. Nadien was er nog een gezellig samenzijn in de bar. Gazet van Hove plant in de toekomst nog activiteiten rond de media.

De redactie.

pallieterke

*****************************************

TOESPRAAK KARL VAN CAMP

“Beste vrienden, Allereerst mijn dank voor de uitnodiging om hier mijn verhaal te brengen over de media en pers in Vlaanderen. Ik zal trachten u in mijn uiteenzetting een aantal problemen en pijnpunten aan te kaarten; tevens zal ik een toekomstbeeld proberen te schetsen en tenslotte  ook een stukje visie over het ontbreken van een vlaamsgezinde pers. Dat het met de gedrukte media, kranten en tijdschriften, week- en maandbladen niet goed gaat, kunt u regelmatig  lezen in die pers. Laat ik daarom starten men enkele cijfers : Al enkele jaren op rij, dalen de verkoopcijfers van weekbladen, zoals Knack, Humo, P-magazine, Menzo, en dat op een dramatische wijze. Als ik een periode neem van de afgelopen vijf jaar, dan kun je spreken van een gemiddelde van 25 % tot 30% mindere verkoop. Uiteraard is het bij het ene weekblad wat beter dan bij het andere. Bij Humo bijvoorbeeld is de verkoop op drie jaar tijd geslonken van 216.000 exemplaren naar een 150.000 exemplaren vandaag.  Dus wekelijks verkopen zij 60.000 exemplaren minder als enkele jaren geleden. Op jaarbasis betekent dit enkele miljoenen minder omzet: om juist te zijn, in 2013 was er een mindere omzet van vier miljoen euro tov het jaar 2012. Idem bij Knack, waar een grote terugval is sinds het gedwongen vertrek van Rik van Cauwelaert en Koen Meulenaere, nu bijna 3 jaar jaar geleden, en met de komst van een hoofdredacteur met een progressief imago. Resultaat: wekelijks worden er 30.000 knacks minder verkocht, en dat op 1 jaar tijd. Een Knack kost 4,6 euro en verschijnt 50 keer per jaar : reken uit: afgerond een 7 miljoen euro minder omzet bij Roularta. Ook P-magazine, Menzo enz zitten in een negatieve spiraal. Bij de kranten ziet men eenzelfde tendens, waarbij vooral de neergang van Gazet van Antwerpen opvalt.  15 jaar geleden nog een oplage van 200.000 stuks, vandaag zweeft dat rond de 90.000 stuks; een halvering. Dit heeft natuurlijk op allerlei niveaus gevolgen.  Niet alleen bij de weekbladen en kranten, maar ook heeft dat gevolgen voor de distributeurs. De firma die alle kranten en tijdschriften ’s nachts aan de dagbladhandel bezorgt, en die firma is AMP, kende een omzetdaling van 20 miljoen euro op een totaal omzet van 200 miljoen. En dan is er nog de dagbladhandel. Elke week sluiten gemiddeld 2 dagbladhandels.  Ofwel door faillissement, ofwel door gebrek aan opvolgers of gebrek aan kandidaat overnemers. Een dagbladhandel uitbaten is een zware job: meestal open van 7 tot 7 uur, maar dan ben je al een uurtje bezig om de nieuw binnengekomen tijdschriften en kranten, die komen ’s nachts binnen – uit te sorteren en in de schappen te leggen. En na sluiting moet je dan nog een inventaris opmaken van de onverkochte nummers die dan weer moeten meegegeven worden met de distributeur. Als elke week twee dagbladhandels sluiten, betekent dat ook dat voor die uitgevers er twee verkooppunten minder zijn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oh ja, een gemiddelde krantenwinkel heeft een 800 à 1.000 titels in huis.  Op de Belgische markt alleen zijn een 5.000 titels beschikbaar, het buitenlandse aanbod van kranten en tijdschriften meegerekend.  En nog een eigenaardig feit: elk jaar verdwijnen er een 1.000 tal titels, maar er komen er ook een 1.000 bij. En dat brengt me bij het volgende thema: wie zijn de grootste mediagroepen in Vlaanderen. Ik noem ze even op in alfabetische volgorde :

Belgacom,    (3 miljard euro)

Concentra,    (210 miljoen)

Corelio,          (376 miljoen)

De Persgroep,   (505 miljoen)

Roularta Media Groep   (766 miljoen)

Sanoma                 (190 miljoen)

Telenet                      (1 miljard euro)

VRT               (458 miljoen omzet)

VMMa :      (272 miljoen omzet) Thinkmedia

 Geld dollars

De VRT ga ik hier niet verder behandelen daar dit nog altijd een beetje een overheidsinstelling is. Wat ik zal proberen duidelijk te maken is, dat verschillende van de mediagroepen al jaren samenwerken en die samenwerking in de komende jaren nog gaat vernauwen. Er is immers een begrip in mediawereld dat steeds belangrijker wordt en  misschien heeft u al eens het woord horen vallen : “cross-mediaal” Wat wil dat woord zeggen: wel, dat alle vormen van media – gedrukt – televisie – radio – internet en bij wijze van spreken ook alle andere communicatievormen op elkaar worden afgestemd binnen eenzelfde mediagroep. Met andere woorden : alle grote mediagroepen gaan niet enkel investeren in gedrukte media, maar proberen die andere kanalen uit te bouwen. Een redactie die voor een krant werkt moet interactief samenwerken met de redactie van de webstek en met de redacties van de radio en televisie. Zo’n cross-mediale aanpak is natuurlijk interessant van de adverteerders die hun campagne onmiddellijk kunnen activeren bij één partner.  Vroeger moesten adverteerders aankloppen bij een krantenuitgever, bij een tv zender, bij de uitgever van een tijdschrift, enz…  Nu streeft men ernaar om 1 aanspreekpunt te hebben en kunnen reclamecampagnes beter geharmoniseerd worden. Want nog meer dan in het verleden, zal de reclame zich meester maken van de media.  Het zijn de reclamemensen die de teneur bepalen, niet langer de redacties en nog minder de lezers. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een mediagroep die dat al jaren geleden begrepen heeft is de Persgroep, uitgever van Het Laatste Nieuws en De Morgen, en ook Dag Allemaal.  Het Laatste Nieuws heeft een zeer goede website www.hln.be.  Om u het belang te tonen, ze hebben 2 mensen in de redactie zitten om de website van berichten te voorzien, in Australie.  Als wij slapen, zijn die 2 redacteurs bezig met nieuwe berichten op te laden. Het is een van de redenen waarom u op die website regelmatig berichten kunt lezen over aanvallen van haaien  en ander spectaculair nieuws uit het zuidelijk halfrond. Maar de Persgroep heeft ook 50 % in handen van VVmA, met de zenders VTM, 2be, Jim en Vitaya en de commerciële radiozenders Q music en JoeFM. De Vvma is onlangs van naam veranderd en heet nu Medialaan. De andere 50 % van Medialaan is in handen van Roularta, de uitgever van Knack en Trends. Trends is het enige weekblad dat een stijging kende het voorbije jaar, maar die stijging kwam er voor een stukje dankzij de daling van Knack. Heel veel lezers waren boos omwille van de wissel bij Knack, en zijn toen overgestapt naar Trends. Roularta begon ooit in 1954 als uitgever van De krant van West-Vlaanderen, maar ook van de Streekkrant met 80% van de aandelen. Ik geef nog een voorbeeld en minder bekend : Roularta en de Persgroep zitten samen in een joint venture met Base voor mobiele gsm diensten.   (onder de naam Mplus Goup). Niet onbelangrijk, want dit onderdeel met het platform leveren om het lezen op smartphones en tablets mogelijk te maken.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Waar ze die cross-mediale toekomst in eerste instantie niet hebben zien aankomen, was bij Corelio, de opvolger van de VUM, de uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad. Toen men in eind jaren ’80 bezig was met de opstart van een commerciële tv zender, met name VTM, toen is men ook gaan aankloppen bij de grote baas van de VUM, Andre Leysen.  Maar die was totaal niet geïnteresseerd in televisie.  Achteraf heeft die zich dat enorm beklaagd. Tussen haakjes : de drijvende kracht achter de oprichting van VTM was Jan Merckx, inwoner toen hij nog leefde van Hove. Weinig mensen weten dat diezelfde Jan Merckx in diezelfde jaren elke week het hoofdartikel schreef in ’t Pallieterke. In oorsprong waren er 7 uitgevers betrokken bij de oprichting van de commerciële zender VTM in 1989. Maar zoals gezegd, zonder kapitaal van de VUM. De eerste jaren waren zeer succesvol voor VTM voor wat betreft reclame-inkomsten.   Er was trouwens geen alternatief voor wie reclame wilde maken op televisie.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De dalende inkomsten bij de gedrukte media van Roularta en De Persgroep, werden grotendeels goed gemaakt door de inkomsten van VTM. Terug naar Corelio, waar ze moesten vaststellen dat er geen groei meer zat in de krantenverkoop. En afgunstig naar De Persgroep moesten kijken die fameuze winsten konden opstrijken vanuit de TV-afdeling. Bij Corelio wisten beseften ze al vrij  snel dat ze de trein gemist hadden. De voorbije tien jaar heeft de uitgeversgroep dan ook stappen ondernomen om te verbreden, en niet enkel kranten uit te geven. Om te beginnen heeft Corelio belangen genomen in de regionale Tv, de Vlaamse Brabantse Rob-Tv. En, heeft ook een eigen commerciële radio namelijk Radio Nostalgie, waar Corelio een aandeel heeft van 50 %. En eigenaardig geoeg, wie heeft de andere 50 % :  dat is Concentra. Ook de drukkerij van Concentra in Beringen, en de drukkerij van Corelio in Groot-Bijgaarden, werden in 2010 ondergebracht in 1 vennootschap. Deze synergie en samenwerking tussen Concentra en Corelio was zo al enkele jaren bezig, en het lag dan ook voor de hand dat ook de respectievelijke kranten nauwer zouden gaan samenwerken. Dat resulteerde in november 2013, 1,5  jaar geleden, in een verregaande samenwerking tussen Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg.  Het samengaan van de verschillende redacties en andere diensten, kostte een 200 tal mensen hun baan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een andere mediagroep waar ik iets over wil vertellen is de Sanoma groep o.a. uitgever van Humo, maar ook van Flair, Libelle, Story, Feeling. Sanoma is bijna uitsluitend actief in de gedrukte media en is in oorsprong een Finse groep, met die ook in Nederland actief is. Maar in 2007 wordt Aimé Van Hecke aangetrokken als CEO van Sanoma. Van Hecke was daarvoor 3 jaar algemeen directeur  geweest van de VRT.  Aimé van Hecke koos resoluut voor verbreding van het aanbod binnen Sanoma. In mei 2010 kwam dan het nieuws dat Humo, het paradepaardje toch wel van Sanoma, zou verkocht worden. Algemeen werd dat in de pers afgeschreven als gezichtsverlies voor Aimé van Hecke. Maar niets is minder waard. Alles kaderde in een groter plan. Want Humo werd ondergebracht in een nieuwe vennootschap, met 51% aandelen in handen van Sanoma, en 49% in handen van Woestijnvis. Woestijnvis kreeg wel de redactionele leiding over het blad. Maar wat minder bekend is, is dat in heel die constructie, Sanoma ook 33% verwerft in de televisieholding van Woestijnvis. In feite kwam de hele verkoop van Humo neer op een ruil van aandelen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Woestijnvis is zowat het grootste productiehuis van Belgie en maakt programma’s zoals “de Slimste mens”. Maar, Corelio is ook voor 33% aandeelhouder in Woestijnvis.  In 2010 was het dus voor de buitenwereld duidelijk dat Sanoma, Corelio en Woestijnvis samen plannen maakten om iets te beginnen in de televisiewereld. Uiteindelijk is dan de overname gekomen van de SBS zenders VIER en VIJF. Dat is een proces dat daarvoor al een 2 jaar bezig is. Woestijnvis moest immers uitkijken naar andere afzetgebieden voor zijn programma’s. Tot dan hadden ze een exclusiviteitscontract met de VRT, maar dat ging ten einde lopen. En er was een zekerheid dat ze geen nieuw contract zouden krijgen bij de VRT. Overigens, dat contract alleen was al goed voor een omzet van een 30 miljoen euro per jaar bij Woestijnvis. En zo kwam het dat Sanoma, Corelio en Woestijnvis naar elkaar groeiden. Oh ja, Aimé Van Hecke, de huidige grote baas bij Sanoma, was overigens ooit al bladmanager en uitgever van Het Nieuwsblad en De Gentenaar, twee kranten van de Coreliogroep.  Aime van Hecke is tussen haakjes, de man van Bettina Geysen, in een vorig leven nog even weinig succesvol voorzitster van Spirit. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maar even terug naar Sanoma en vooral dan van de week- en maandbladen.  Exact geleden verliet Aimé Van Hecke Sanoma. Reden was dat het financieel met de TV zender VIER en VIJF niet goed ging, en de opbrengsten uit reclame wegbleven.  Er is al verschillende malen extra geld ingepompt. Maar de goed voor een omzet van een 30 miljoen euro per jaar bij Woestijnvis. Maar even terug naar Sanoma en vooral dan van de week- en maandbladen.  Exact geleden verliet Aimé Van Hecke Sanoma. Reden was dat het financieel met de TV zender VIER en VIJF niet goed ging, en de opbrengsten uit reclame wegbleven.  Er is al verschillende malen extra geld ingepompt. Maar de zenders hebben nog niets opgebracht voor de aandeelhouders. Vooral voor Woestijnvis is het TV-avontuur met VIER en VIJF nefast. Morgen verschijnt er een boek over de rijkste Belgen. O.a. Wouter van den Haute komt daar in voor, en in het boek wordt onthuld hoeveel geld hij al verloren is in de zenders Vier en Vijf. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De bladen van Sanoma staan al sinds oktober 2013 te koop; in het geheel of blad per blad. Er zijn sinds enkele maanden gesprekken geweest met Roularta, met Corelio, en met De Persgroep. Maar op meer dan een jaar tijd is er weinig beweging in dat dossier. In december 2014 liet Sanoma weten dat er geen overnemers zijn gevonden.    Ook verkocht Sanoma haar aandeel in de tv poot – VIER en VIJF – aan Telenet. Nog een opmerkelijk feit: toen Telenet de aandelen overnam van Sanoma, heeft Telenet onmiddellijk gezegd niet geïnteresseerd te zijn in HUMO. De voorbije zes maanden was Humo weer een volwaardig onderdeel van de Sanoma groep, maar was nog steeds te koop. Tot veertien dagen geleden toen het bericht kwam dat de Persgroep uiteindelijk toch Humo overkocht van Sanoma.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wat brengt ons de toekomst : ik doe een aantal voorspellingen; 1)  Zoals u enkele maanden geleden kon vernemen, gaan Corelio en Concentra nog nauwer samenwerken, de kranten werden ondergebracht in een groep “Het Mediahuis”.    De realiteit is de volgende : in Het Mediahuis krijgt Corelio 62 procent van de aandelen, en Concentra krijgt 38 procent. Je moet geen hogere wiskunde kennen, om te beseffen wie in zo’n constructie het voor het zeggen heeft.  Ik voorspel dat de redacties van de kranten Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg  en Gazet van Antwerpen nauwer en nauwer gaan samenwerken. Op termijn, misschien binnen vijf jaar, zie ik de titel van Gazet van Antwerpen nog verdwijnen. 2) waar men tot enkele jaren geleden de Belgische mediagroepen zich beperkten tot België, is er nu een schaalvergroting. En er beweegt volop wat : Het Mediahuis (Corelio en Concentra) heeft in december vorig jaar de Nederlandse krant NRC overgenomen. En Corelio heeft – los van het Mediahuis – ook twee kleinere kranten overgekocht in Nederland : Het Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad.  Die kranten hebben een oplage van een 140.000 stuks. Die worden nu nog in Nederland gedrukt, maar dat gaat stoppen. Vanaf maart 2015 worden die kranten gedrukt in Beringen. En NRC werd gedrukt bij De Persgroep in Amsterdam, maar u begrijpt dat de nieuwe eigenaar Mediahuis, grote concurrent, dat naar een eigen drukkerij gaat overbrengen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3) De Persgroep doet het zeer goeden breidt volop uit naar Nederland: De Persgroep is er eigenaar van De Volkskrant, Het Parool en het Algemeen Dagblad. En de Persgroep heeft onderhandelingen lopen met het mediabedrijf Mecom, om nog een groot aantal kranten over te nemen in Nederland. De persgroep biedt 245 miljoen voor de kranten van Mecom.  De Persgroep zal hiermee voortaan actief zijn in België, Nederland en Denemarken met leidende merken in nieuwsmedia, televisie, radio, tijdschriften en digital services. De onderneming zal ruim 6000 medewerkers tellen, waarvan 3000 in Nederland, 1800 in België en 1300 in Denemarken. De omzet van de nieuwe groep zal ruim 1,5 miljard euro bedragen. Samengevat : De Persgroep, oorspronkelijk Belgisch, telt meer werknemers in Nederland dan in België. (Wegener is uitgever van meer dan honderd huis-aan-huiskranten en zeven regionale nieuwsmedia: PZC, BN De Stem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, De Stentor en Tubantia. Berlingske Media is het huis van de nationale nieuwsmedia Berlingske Tidende, BT en verschillende regionale dagbladen, websites, digitale services en radiozenders. 4) Roularta daarentegen heeft dan weer een slecht avontuur achter de rug in Frankrijk.  Sinds 1994 is Roularta daar ook actief maar nu staat daar ook alles te koop.  Maar wel met dien verstande dat de Roularta bladen in Frankrijk zo’n 210 miljoen euro waard waren, en zouden verkocht enkele weken geleden  verkocht zijn aan 50 miljoen. Een groot verlies voor Roularta; in de boeken moet 160 miljoen euro worden afgeboekt. Hou Roularta de komende maanden in ’t oog. Het rommelt daar ook intern. Hoelang blijft Rik de Nolf nog aan de top, of komt het management nu definitief in handen van zijn dochter en haar man. Hoe gaat men het verlies verwerken van het Franse avontuur. Roddels doen de ronde dat Roularte wel eens bepaalde onderdelen zou moeten verkopen. Daarbij wordt zelfs geopperd dat de 50% van het VTM en co te koop zou komen. En zo goed als in handen zou komen van de Persgroep.  Het is moeilijk om daar een tijdsperiode op te plakken, maar onthoud de naam Roularta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3) derde voorspelling : de tv-zenders VIER en VIJF, zitten nog steeds met een enorme schuldenberg. In 2013 hebben ze  enkele schuldaflossingen bij de banken gemist, ze hebben 100 miljoen geleend bij de banken om de tv-zenders te kunnen opstarten. En toen men de schuldaflossing bij de banken niet kon betalen, was een achtergestelde lening van 21 miljoen euro nodig, waarbij elke partner nog maar eens 7 miljoen inbracht; 33 % is in handen van Corelio, 33% is in handen van Woestijnvis. Het aandeel van Sanoma is verkocht aan  Telenet. 2015 wordt een belangrijk jaar voor die zenders. Het zwakke broertje in het geheel is Woestijnvis. De zender Vier en Vijf hebben nog niet veel geld opgeleverd. En bovenop: Woestijnvis had ook veel geld gestoken in de Amerikaanse versie van The Loft. De film kwam in januari van dit jaar in de Amerikaanse cinema’s maar flopte van in het begin.  Naar schatting zal het verlies zo’n 7 miljoen euro bedragen. Ondertussen is Telenet in de groep gekomen, ook met extra geld. Maar het kijkaandeel blijft algemeen onder de verwachtingen. Bij de opstart 2 jaar geleden hoopte men op 16% kijkersaandeel, 4tv haalde ooit 13,8 %.   En dat heeft natuurlijk zijn gevolgen inzake reclame-inkomsten. Ik voorspel dat Woenstijnvis op termijn wordt uitgekocht door Telenet en Corelio. 4) vierde voorspelling : de mediagroep Think Media doet het niet goed. De uitgeverij is bekend van P-Magazine, Ché en Menzo. De mediagroep heeft het al enkele jaren financieel moeilijk.   Maar nu komt het in zwaar onweer terecht. De komende weken zal u er heel wat meer over vernemen, maar ik kan u nu al vertellen dat 40 van de 67 medewerkers moeten vertrekken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik besluit : 1)  Wat brengt ons de toekomst ?  Sommige mediagroepen doen het zeer goed, anderen staan op springen. De Finse groep Sanoma gaat op termijn uit België verdwijnen, Think Media is een groot vraagteken. Corelio en Concentra gaan nauwer samenwerken. En bij Roularta is het koffiedik kijken naar de toekomst. Dat de verschillende mediagroepen nauwer samenwerken, heeft ook redactionele gevolgen : de inhoud wordt meer en meer een eenheidsworst. Daar waar vroeger elke krant een kleur had, valt dat nu meer en meer weg. 2) Wat moeten we doen met de veranderde leescultuur ? Mensen beperken zich tot de hoofdtitels op internet en halen daar hun informatie.  Het betalend lezen op internet is echter nog geen groot succes. Nieuwswebsites die achter een betaalmuur zitten, hebben maar een beperkt aantal lezers. Drie jaar geleden was ik aanwezig op een seminarie over tijdschriften op tablets. Daar werd gewezen op de grote toekomst van “het lezen van kranten en tijdschriften op Ipad enz’. Vandaag merken we die doorbraak er nog niet gekomen is.  De losse verkoop van bijvoorbeeld Humo, of Knack, of Story via de iPad, komt niet boven de 400 stuks per week.  Dat is veel te weinig om rendabel te zijn. De realiteit is dat men toch nog graag iets tastbaars in handen houdt, en eens rustig in de zetel kan zitten. Wie een hele dag op het werk achter een computer heeft gezeten, zal niet geneigd zijn om ’s avond achter de computer te kruipen om daar dan het nieuws te lezen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wat is de voorspelling op de markt : Men voorspelt ook in 2015 nog een lichte daling van de verkoop van tijdschriften en kranten. Daarna zal het stagneren. En bladen die actief zijn in een nichemarkt én kwaliteit brengen, dat voorspelt men, is er ook een toekomst. Tweede bedenking. Niet alles is slecht aan internet. Ik denk dat er een toekomst is voor kleine TV-zenders die via internet uitzenden. Dat is goed nieuws voor al diegenen die zich ergeren aan de linkse indoctrinatie van de VRT en VTM.  1)  Want die laatste zender moet niet onder doen op dat vlak voor de VRT. Overigens, het progressieve karakter van de BRT kwam maar echt tot uiting in de jaren ’70, als uitloper van mei ’68.  Want de afgestudeerden van Mei ’68 namen toen hun posities in. In de jaren ’71 tot 73 werden volgende journalisten aangenomen, de namen zullen ongetwijfeld wel een belletje doen rinkelen :Jan Ceuleers, Kris Borms, Herman De Prins, Johan De Poorter, Liesbeth Walkiers, Jan Schodts, Tony Van den Bossche, Tony Naets, Walter Zinnen en Daniel Buyle. Gevolgd door :  William Van Laeken en Guy Polspoel in 1975. Later aangevuld met Geert Van Istendael en Tuur Van Wallendael en Siegfried Bracke.  Het zijn maar enkele namen. Een tendens die jaren zou blijven voortduren, men denke aan Stefaan Blomaert en Jan Balliauw. Stefaan Blommaert die voorzitter was van de Revolutionaire Arbeidersliga, toen nog Ral genoemd, de trotskistische beweging in België. Ik herinner me nog bij het ontstaan van VTM, dat vele vlaamsgezinden hun hoop stelden op de nieuwe zender.  Eindelijk een zender, los van de politieke verzuiling die zo eigen was aan de BRT, en dan nog met het woord “Vlaams” in de naamgeving, men zou voor minder beginnen hopen. Vandaag mag ik gerust stellen dat die hoop na al die jaren vervlogen is, inzake berichtgeving en duiding over de Vlaamse Beweging is het bij VTM nog erger gesteld dan bij de VRT.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3) derde bedenking :  De marketingmensen vandaag de dag denken in “doelgroepen”.  Voor elke doelgroep wordt een aangepast kanaal gezocht. Denk bij de tv–zenders de opsplitsing mannen en vrouwen  (met vrouwenzenders Vijf en Vitaya), of mannenzenders, (Just), voor kokende mensen (NJAM), sportende mensen, kinderen (Studio100), enz. Mensen die graag politiek volgen hebben ActuaTV ter beschikking, cultuurliefhebbers kunnen terecht bij Cultuur7, de opvolger van ExqiTV. 3 jaar geleden zijn er in Vlaanderen nog 2 digitale tv zenders bij gekomen : MTRO de Moslim Televisie en Radio Omroep en OUTtv, een zender met Holebi’s als doelgroep. Eén grote doelgroep wordt volledig vergeten: de doelgroep van de vlaamsgezinden.  Bij de jongste verkiezingen stemden er een 1.9 miljoen mensen op een V-partij, zegge N-Va en VB en Op een totaal van 4.000.000 kiezers. Dus bijna de helft. Natuurlijk zijn al die stemmers op de N-VA niet allemaal even vlaamsgezind, en ook de beweegredenen om op het VB te stemmen zullen bij velen verschillen. Zelfs als we enkele correcties maken in dat aantal, blijft die groep van vlaamsgezinden enorm groot, en is zeker groter dan de doelgroep van holebi’s en moslims.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En toch heeft die groep “vlaamsgezinden” geen eigen stem, meer nog, de huidige media doet er alles aan om die stem te negeren (denk maar aan het cordon mediathique rond het Vlaams Belang).  De N-VA heeft daar op dit ogenblik nog geen last van, maar geloof me, dat gaat nog veranderen. Men kan zich terecht de vraag stellen: waar is het misgelopen. De Vlaamse Beweging heeft geen eigen vrije radio, geen eigen digitaal TV-kanaal, geen eigen krant. Daar waar je vroeger nog wat Vlaamsgezinde journalisten had in Gazet van Antwerpen of De Standaard, dan is dat fenomeen vandaag volledig verdwenen. De huidige generatie journalisten hebben alle voeling met die Vlaamse Beweging verloren. Ik kan dat enkel met u vaststellen;  het is ook de reden waarom ik vier jaar geleden de stap gezet heb om hoofdredacteur te worden van ’t Pallieterke; want dat is ons laatste vlaamsgezinde weekblad, en als dat verdwijnt hebben we helemaal niets meer. Ik dank u.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto’s : (C) Gazet van Hove.