Begin april jl. werd in Kontich een nieuw verkeerscirculatieplan VIVO van kracht. De bedoeling is de verkeersleefbaarheid in de drukke centrumstraten te verbeteren, de verkeersoverlast te verminderen en de bereikbaarheid van Kontich-Centrum te waarborgen.

Ondertussen heeft dit plan heel wat woede veroorzaakt bij menig Kontichnaar, er werd zelfs een actiekomitee SOSKontich opgericht om dit plan hier en daar flink bij te sturen. Op de jongste Kontichse gemeenteraad van maandag 15 juni jl. waren een honderdtal betogers komen opdagen om dit plan tijdens het vragenhalfuurtje voor de burgers te bekritiseren. In de raadszaal kwamen een vijftal burgers aan het woord die met argumenten hun bezwaren uitlegden. Een interpellant had het over meer dan 5 miljoen km die de 10.000 Kontichse wagens ieder jaar extra moeten omrijden in de gemeente, de kostprijs hiervan, de uitstoot van fijn stof, de stress, enz… Hij kreeg de lachers direct op zijn hand. Een andere interpellant was de zaakvoerder van een nieuwe frituur die door een aantal drastische ingrepen in het centrum zijn omzet met 40% zag dalen. Wachten tot september voor een eerste evaluatie is niet doenbaar, want dan zijn er al een aantal zelfstandige ondernemers failliet, aldus deze man.

De sfeer in de zaal raakte danig gespannen met allerlei geroep en getier dat gemeenteraadsvoorzitster Marleen Van den Eynde (N-VA) de aanwezige burgers geregeld moest tot de orde roepen.

Schepen van mobiliteit Willem Wevers (N-VA) gaf een uitéénzetting over de ontstaansgeschiedenis van het plan maar dit was voor de harde kern van manifestanten onvoldoende en ze besloten ostentatief de raadszaal te verlaten. Hierop besloot de voorzitster on de zitting te schorsen.

Vijf minuten later begon de reguliere gemeenteraad met alle gemeenteraadsleden. Hier kwam bij de toegevoegde agendapunten door de oppositie het verkeerscirculatieplan VIVO opnieuw ter sprake. Raadslid Wim Claes (VLD) pleit voor een beter beheer van de parkings in Kontich-centrum. Raadslid Luc Blommaerts (CD&V) vroeg aandacht voor de bouw van de nieuwe parkwijk Groeningen waar er ook nieuwe verkeersproblemen worden verwacht.

Hove in heel dit Kontichse verhaal ?

Door een aantal verkeersingrepen staan er in Kontich tijdens de spitsuren op vele plaatsen files (Expressweg, Kon. Astridlaan, Antwerpsestraat, Mechelsesteenweg, Keizershoek, Kruisschanslei, Oost-Statiestraat, …). Dit heeft natuurlijk zijn gevolgen voor het rijgedrag van vele automobilisten uit Kontich en verder gelegen plaatsen die door Kontich moeten om hun werk- en/of schoolplek in Antwerpen, Lier, Mechelen, … te bereiken. Men zoekt wisselwegen (sluikwegen) en deze geraken ook snel gekend met alle gevolgen van dien (files, gevaarlijk verkeer, overlast, fijn stof, …). De Hovese Vredewijk heeft hier het meest onder te lijden want vele automobilisten rijden vanuit de wijk Kontich-Kazerne via de Meylweg naar de Hovese Vredewijk (school RP2) en zo naar de Mechelsesteenweg N-1. Tijdens de spitsuren is het er erg druk en gevaarlijk.

Misschien hoog tijd dat de burgemeesters van de regio Kontich, Lint, Hove, Edegem eens samenzitten om de verkeersproblematiek bovenlokaal te bestuderen en ernstige oplossingen uit te werken. Deze burgemeesters behoren toch allemaal tot dezelfde partij (N-VA), dus enkel nog een data prikken in de drukke agenda en aan de slag ten voordele van alle burgers uit de regio.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Verdere info actiekomitee : www.soskontich.be .

 

Foto’s © Gazet van Hove.