De Geelhandlaan wordt volledig heraangelegd.

De Geelhandlaan is ‘op’. De riolering is gemengd en rot. De vele werken aan de nutsleidingen en werking van de wortels van de bomen hebben ervoor gezorgd dat fietsen voetpad schots en scheef zijn komen te liggen. Met de heraanleg worden al deze problemen samen aangepakt.

Er wordt een compleet nieuwe riolering aangelegd met droogwaterafvoer (sanitair water) en regenwaterafvoer. Hierdoor wordt een belangrijke bijdrage aan het waterzuiveringssysteem geleverd. De openbare verlichting, laagspanning, telecom en een gedeelte van de gasleidingen wordt ook vernieuwd.

Bomenkap Geelhandlaan

Beschermd erfgoed

Sinds 1981 is de Geelhandlaan een beschermd dorpsgezicht. Oorspronkelijk was het een privé-weg, beplant met vier rijen olmen, die kon worden afgesloten met een draaiboom. Na de Eerste Wereldoorlog werden de dode bomen vervangen en na een paar jaar kwam de ziekte aan de olmenbomen en werden ze allemaal in 1925 gekapt en vervangen door vier rijen ‘Arabal rouge de Virgine’, waarvan tot maart 2015 de buitenste rijen er zouden staan. In het midden van de twintigste eeuw was het een slechte kiezelweg met twee stroken gras langs de weg.

De laan behoudt haar aanzicht. Omwille van het feit dat het een beschermd dorpsgezicht is, is dit een belangrijke stedenbouwkundige eis, maar het wegdek wordt een beetje smaller zodat er wat meer ruimte is voor fietspad, groenruimte en voetpad.

 

binnenkort ....

Bomen

Er worden grote bomen gepland. Het gemeentebestuur heeft gekozen voor zomereik, een boomsoort die weinig hinder geeft, mooi van uitzicht is, goed aardt in onze grond en diep wortelt. Uiteraard niet zo groot als de gerooide bomen, maar toch voldoende groot om de laan terug haar uitzicht te geven.

De werken zullen eind 2015 – begin 2016 starten aan de parking van de sporthal en zo in fases opschuiven richting centrum, om hopelijk na de zomer van 2016 helemaal klaar te zijn.

Uiteraard is veel afhankelijk van de weersomstandigheden en de planning van opeenvolging van de verschillende nutswerken. Tijdens de werken worden minderhindermaatregelen genomen, maar het is onvermijdelijk dat er last zal zijn voor de omwonenden.

Omgewaaide boom Geelhandlaan

Bestaande problematiek :

– verhoogde verkeersdruk (verschillende scholen in de buurt, noord-zuid-verbinding);

– verzakkingen en slechte staat voet- en fietspaden en parkeerplaatsen door opdrukkende boomwortels en veroudering;

– verkeersveiligheid : toegankelijkheid, ongestructureerde kruispunten, slechte zichtbaarheid, onveilige oversteek aan de school, nodigt uit tot snel rijden;

– bomen : dreef is sterk verzwakt: de bomenrij is sterk verzwakt en vormt geen coherent geheel meer, ongezonde en risicodragende bomen;

– riolering : slechte staat huidige buizen (wortelingroei), gemengd stelsel;

– uitzicht : mix van materialen.

Geelhandlaan in cm

Hoofddoelen :

– veiligheid fietsers en voetgangers;

– comfort voet- en fietspaden optimaliseren;

– vrij liggende voet- en fietspaden;

– centrale weg blijft behouden maar wordt smaller gemaakt;

– kruispunten : veiligere en gestructureerde inrichting;

– parkeerplaatsen her-aanleggen en beter structureren/optimaliseren;

– bomenrij : oude dreef wordt gerooid en opnieuw aangeplant met zomereik met betere standplaatsvoorzieningen en boomwortelgeleiding;

– nieuw gescheiden rioleringsstelsel : afkoppelen regenwater van vuil water.

Werken in Geelhandlaan

Ontwerp :

– grote bomen : duurzame, streekeigen, kwaliteitsvolle boom (zomereik 25/30), ongeveer 6 meter bij aanplanten;

– fietspad in rode betonstraatstenen;

– parkeerstroken in kasseien (hergebruik huidige kasseien);

– voetpad in betonstraatstenen 22x22x8 centimeter;

– rijweg in asfalt;

– verkeersplateau in grijze betonstraatstenen;

– wegversmallingen met plantvakken.

Fietspad Geelhandlaan 

Riolering

Rio-link werd door de gemeente Hove in 2005 aangesteld als rioolbeheerder. Rio-link staat in voor de verdere uitbouw van het gemeentelijk rioleringsstelsel met het oog op een verdere verbetering van de waterkwaliteit in de Vlaamse beken en rivieren, het onderhouden en vernieuwen van de bestaande rioolinfrastructuur met als doel een goede werking van het rioleringsstelsel, het maken van nieuwe huisaansluitingen op bestaande leidingen en het reinigen van de straatkolken.

De bestaande riolering is gelegen in de bestaande voetpaden in slechte staat. De bestaande riolering bestaat uit een gemengd stelsel : afvalwater en hemelwater worden samen afgevoerd. De Vlaamse milieuwetgeving (VLAREM) streeft bij aanleg of vernieuwing van riolering een scheiding tussen afval- en regenwater na.

In een gemengd rioleringsstelsel beïnvloeden hevige regenbuien het debiet en dus ook de belasting van de riool. Een gescheiden afvoer van regenwater en afvalwater verbetert de werking van het rioleringsstelsel, zodat het risico op wateroverlast en overstorten van verdund maar vervuild afvalwater verkleint. Het afvalwater wordt naar de zuiveringsinstallatie van Hove getransporteerd.

Het regenwater zal via een nieuwe gracht in de Paul van Ostaijenlaan aansluiten op het bestaande stelsel en de gracht in de Fazantenlaan en via de Magdalena Vermeeschlaan/Wanninckhove aansluiten op de Beekhoeksebeek/Lachenenbeek. Ook voor de werking van de waterzuiveringsinstallaties is het beter om er enkel afvalwater te laten toekomen. Deze handeling wordt ‘afkoppeling’ genoemd. Omdat er een gescheiden stelsel wordt aangelegd zullen, de bewoners dan ook gevraagd worden het regenwater af te koppelen van de riolering vóór het einde van de rioleringswerken in de straat. Vóór de werken zal er een afkoppelingsdeskundige van Avlop, aangesteld door Rio-link, bij de bewoners langskomen om de bestaande situatie te inventariseren. Op basis hiervan kan hij/zij een ontwerp van een afkoppelingsplan opmaken.

De werken die nodig zijn voor de scheiding van het regenwater op privaat domein zijn in principe ten laste van de eigenaar van het perceel, maar worden wel gedeeltelijk gesubsidieerd. De eigenaar kan zelf een aannemer zoeken om de werken uit te voeren of ze zelf uitvoeren.

Geelhandlaan

Timing werken :

– april 2015 : aanvraag stedenbouwkundige vergunning;

– augustus 2015 : aanbesteding;

– september 2015 : gunning;

– oktober 2015 : aanvang werken.

Bomenkap Geelhandlaan

verdere info : www.hove.be

Foto’s : (C) Reporters.