Op de laatste Hovese gemeenteraad van maandag 23 februari jl. kwam de heraanleg van de Geelhandlaan natuurlijk ter sprake. Over deze mooie dreef tussen de kerk en het gemeentehuis is al veel inkt gevloeid en zal er nog veel vloeien … maar nu kwamen we wat meer technische zaken te weten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het was gemeenteraadslid en ex-schepen Jos Peeters (CD&V) die interpelleerde over de heraanleg van de Geelhandlaan. “De laatste dagen zijn er al veel mededelingen naar de Hovenaar gedaan i.v.m. deze straat. Ik informeerde mij bij de gemeentediensten over de stand van zaken in dit dossier en ze konden me niet verder helpen, enkel met de opmerking ‘dat ik te vroeg ben met mijn vraag’. Men is er zogezegd mee bezig. Wat zijn nu de (ontwerp)plannen ? Is dit een keuze voor een duurzaam project dat tientallen jaren de tijd kan weerstaan ? Wegprofiel ? De aanpak van de nutsleidingen en rioleringen ? Positie van de bomen ? Kostprijs ? Planning ? Is er hoop om nog dit jaar te starten met de werken ? De realiteit is meestal dat het later wordt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde via geprojecteerde dia’s op een scherm : “Er is altijd de oppositionele overdrijving van de feiten. Het antwoord van de technische dienst ‘we zijn er nog mee bezig’ moet zijn : we zijn constant in beweging, ook met de prijzen. Er volgen nog vele vergaderingen. We zullen de zaken eens technisch met een profieldoorsnede bekijken : het voetpad heeft een breedte van 154 cm, dan een groenstrook waar de nieuwe bomen komen te staan met een breedte van 140 cm, daarnaast een fietspad van 154 cm, een boordsteen van 25 cm, een parkeerstrook van 180 cm, terug een boordsteen van 30 cm, dan de rijweg van 6 meter (600 cm), aan de overzijde terug hetzelfde stramien : boordsteen 30 cm, parkeerstrook 180 cm, boordsteen 25 cm, fietspad 154 cm, groenstrook 140 cm, voetpad 154 cm. De rijweg moet bussen van De Lijn kunnen doorlaten. Voor de parkeerstrook behouden we de kasseien. Er komen verschillende verkeersplateau’s : aan de Onderwijsstraat, de Leon Dumortierstraat, één groot plateau tussen de Acacialaan en de Berkenlaan en aan de Parklaan. Deze verkeerplateau’s worden aangelegd in betonblokstenen. Dit heeft een effect zodat de automobilist gewaar wordt dat hij best vertraagt. De zebrapaden worden in witte stenen aangelegd. De bestaande betonplaten worden afgebroken, het rijwegdek komt in asfalt.

De regenwaterafwatering en de vuilwaterafwatering komt centraal onder het wegdek, in de oorspronkelijke visie was dit onder het fietspad of de parkeerstrook. Zo scheppen we nu meer wortelruimte voor de bomen. De waterafvoer blijft gescheiden. We respecteren de constante afwatering. We moeten geen twee pompen meer zetten. Dit is een bezuiniging. De bestaande asbestleidingen worden allemaal afgebroken en vervangen. Deze kosten worden volledig door Water-Link gedragen. Het water vloeit naar het project van de Beekhoeksebeek, zo via de Magdalena Vermeeschlaan naar het waterzuiveringsstation aan de Lintsesteenweg.

De parking van de sporthal wordt ook aangepakt en krijgt een herprofilering.

Over de keuze van de bomen werd er al veel gezegd en geschreven, maar heel waarschijnlijk wordt het zomereik (of plataan). We kiezen een diep wortelende boom. We planten 106 nieuwe bomen aan, in het oorspronkelijke plan van het vorige bestuur waren dit maar 74 bomen. De afstand tussen 2 bomen bedraagt 12 tot 15 meter.

De prijs : het oorspronkelijke ontwerp kwam uit op 2.295.000 euro, ons plan wordt geschat op 1.300.000 euro. Een aanzienlijk verschil. Deze cijfers zijn allemaal nog onder voorbehoud. Er kunnen zich nog wijzigingen voordoen.

We willen nog dit jaar aan de werken beginnen. We willen ook niet onderdoen op gebied van duurzaamheid.”

Discussie met groen-links

Raadslid Peeters was tevreden met de uitleg. “We zullen er op volgende gemeenteraden nog op terug komen. We zullen het maand na maand opvolgen” aldus de CD&V-er.

Groen-links raadslid en ex-schepen Jo Ampe was minder tevreden met de uitéénzetting en zei tot de burgemeester : “U moet de juiste data op tafel leggen zodat wij ons kunnen verdedigen. U vergeet elementaire zaken zoals het aantal bomen. In de vorige legislatuur is er nooit een definitieve keuze gemaakt. Als je vergelijkingen wenst te maken, moet je de juiste cijfers gebruiken.”

De burgemeester antwoordde : “De cijfers van de vorige legislatuur waarover ik beschik dateren van 9 april 2010. Van alle nutsmaatschappijen is er positief advies gekregen. In het vorige project moesten er nutsleidingen worden gelegd. Dit is een verschil in prijs van 930.000 euro. Ik vraag iedereen zijn medewerking, geen tegenwerking. Ik ben ook ecologisch ingesteld en ben ook aangedaan door het vellen van de bomen in de Geelhandlaan.”

Foto’s (c) Gazet van Hove.