Een op drie jongeren die het secundair onderwijs zonder diploma verlaten, hebben voordien ook het basisonderwijs zonder getuigschrift verlaten, aldus onderzoek dat in De Morgen wordt geciteerd. Het blijkt voornamelijk om kansarme kinderen van vreemde herkomst te gaan.

’t Groen Schooltje Hove
’t Groen Schooltje Hove

De cijfers zijn niet heel recent, maar moeten toch onze aandacht wekken, aldus de N-VA-parlementsleden Kathleen Krekels, Ingeborg De Meulemeester en Koen Daniëls : “We moeten alle jongeren meekrijgen. Hoog tijd om aan de alarmbel te trekken.” Om het tij te keren, moeten we volop inzetten op taalverwerving. Eerder onderzoek toonde immers aan dat bij anderstalige leerlingen het aandeel vroege schoolverlaters ruim driemaal zo hoog ligt als bij Nederlandstalige leerlingen.

REGINAaff

Volgens Koen Daniëls leren de vermelde cijfers ons dat we ten volle moeten inzetten op Nederlandse taalbeheersing. “In het kader van het ‘Onderwijsdecreet XIII’ – in voege sinds september 2014 – werden al een aantal maatregelen betreffende taalscreening, taalbad en taalremediëring genomen. Om scholen de mogelijkheid te geven tot het effectief inrichten van taalbaden Nederlands, zullen we in de toekomst moeten kijken of daarvoor middelen ter beschikking kunnen worden gesteld” zegt Koen Daniëls, Vlaams parlementslid uit Sint-Gillis-Waas. “Een vlotte taalbeheersing Nederlands bij kleuters en leerlingen van het basisonderwijs is en blijft immers de hoeksteen voor het behalen van het getuigschrift basisonderwijs én voor een geslaagde schoolloopbaan.”

nederlandse-taal-verbindt

Het probleem situeert zich echter niet enkel op niveau van de school. Ook de ouders en de leefgemeenschap hebben hier een belangrijke rol te vervullen. “Enkel door samen te investeren in de Nederlandse taal vanaf heel jonge leeftijd bieden we jongeren een garantie op een succesvolle schoolloopbaan en betere kansen bij de latere beroepskeuze”, aldus volksvertegenwoordiger Kathleen Krekels, van opleiding onderwijzeres en logopediste uit Schilde. “We moeten jongeren meer dan ooit via taalverwerving een perspectief bieden tot het behalen van kwalificaties die hen zullen toelaten deel te nemen aan het maatschappelijk leven.

Uiteraard moeten deze problemen ook worden meegenomen in het ruimere kader van een actieplan tegen de ongekwalificeerde uitstroom, aldus collega Ingeborg De Meulemeester uit Beveren-Waas die deze problematiek ook opvolgt : “Wij zullen er vanuit onze fractie dan ook op toezien dat deze problematiek ten gronde wordt opgevolgd en aangepakt.

Hoop doet leven.

5de leerjaar Rodenbachschool FT
5de leerjaar Rodenbachschool Hove 2014