De herprofileringswerken van het Hovese dorpscentrum door de vorige rood-groene bestuursmeerderheid waren niet alles. De onveiligheid voor de fietsers is er alleen maar door gegroeid, zeker met het principe ‘gemengd verkeer’ fietsers voor auto’s.

verkeer Kapelstraat
een fietssuggestiestrook geeft geen juridische bescherming

Hiertegen komt meer en meer protest. Op de laatste gemeenteraad van december begon burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) er zelf over : “Vanuit de bevolking komen er meer vragen binnen rond verkeersveiligheid. Zeker voor de fietsers. We hebben het probleem van de hele oost-west-as in het dorpscentrum wetenschappelijk laten onderzoeken door de gespecialiseerde firma Grontmij. Het Sint-Laureysplein is voldoende breed. Daar zijn er weinig problemen. Die zijn er wel in de Kapelstraat, vanaf de krantenwinkel Punt-Komma, is het zeer gevaarlijk voor fietsers. Op de zuidelijke zijde is er wel de mogelijkheid om een fietspad aan te leggen omdat het voetpad er voldoende breed is. Aan de overzijde, de noordelijke kant, is er geen ruimte voor een fietspad. Wel een fietssuggestiestrook in rode asfalt kan er komen, eventueel omgeven door flikkerlichtjes zoals in de Vincent Bavaisstraat. Financieel moeten we dit nog allemaal bekijken.

Sint-Laureysplein Hove
weinig problemen op het Sint-Laureysplein

Op het kruispunt van de Geelhandlaan, Kapelstraat, Mortselsesteenweg is er een probleem met de invoeging van de auto’s op de zebrastreep. Hier kan er een klein eilandje komen, dit zal automobilisten verplichten om hun bocht volledig te nemen en niet kort af te slaan. De prijs van deze ingrepen zou 137.000 euro bedragen. We moeten alles nog intern bespreken in de Verkeerscel met de politie. Op het schepencollege hebben we enkel kennis genomen van deze studie van Grontmij. We willen verdere stappen bespreken in de gemeenteraad.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fietsers op voetpad wegens te gevaarlijk op straat

Groen-links oppositieraadslid en ex-schepen Jo Ampe antwoordde : “de herprofileringsplannen zijn uitgevoerd in de periode 2010-12. We moeten hiervoor ook een aantal professionelen aanspreken. Ook de Fietsersbond en terugkoppelen naar het ontwerpbureau Stramien. Er rezen op het einde problemen. We moeten hen voor hun verantwoordelijkheid stellen. Ook Vectris moeten we horen.”

Foutpakeerder aan Kapelstraat
gevaarlijk voor de fietsers tussen het drukke verkeer

CD&V-oppositieraadslid en gewezen schepen Jos Peeters had een enigszins andere opvatting : “N-VA en Ph7 hebben in 2010-12 veel kritiek gegeven op de plannen. Wij zijn ook vragende partij voor een evaluatie. We moeten ook kijken naar de verkeerslichten aan de N-1 (Mechelsesteenweg). We moeten de ontregeling nakijken. Veel files hebben te maken met de afslagvakken naar links. Vanuit Edegem is dit probleem er niet. Een fietspad aanleggen in de Kapelstraat zou voor oneven juridische componenten zorgen; aan de noordzijde is enkele een fietssuggestiestrook mogelijk. Dit heeft een andere juridische bescherming dan een fietspad. Een fietspad (1,5 m) langs beide zijden kan gewoon niet. Anders zal men tot verkavelingen moeten overgaan en zullen er parkeerplaatsen verdwijnen. De plaatselijke middenstanders zien dit niet zitten. De kans is zeer reëel dat dit zuidelijke fietspad in beide richtingen zal gebruikt worden door de fietsers. Door een fietspad aan te leggen zal de snelheid van de automobilisten stijgen. Dit stelt ook de ‘zone 30’ in vraag. Een midden geleider aan de Geelhandlaan kan ook nadelen hebben. Bij een rustpunt voor de voetgangers kunnen de auto’s sneller doorrijden. De voorliggende studie is waardevol. Men moet de voor- en nadelen ten gronde afwegen. We moeten naar een zo groot mogelijk draagvlak bij de bevolking zoeken. Er moet een infocampagne naar de bevolking komen waar ze hun gedacht kunnen komen zeggen. Ook 1 jaar later moet er terug een evaluatie komen.”

Burgemeester Volckaerts verwees deze laatste suggestie alvast naar de vuilbak : “Uit de gevoerde enquête bij de bevolking bleek het fietsgebeuren een groot probleem. We gaan niet nog eens een extra bevraging doen. We hebben een zeker draagvlak van de bevolking gekregen.”

 

Coverfoto : het groen-linkse Hove Beweegt kijkend naar “hun verwezenlijkingen” in de Kapelstraat, febr. 2014.

Foto’s (c) Gazet van Hove.