Na de vernieuwing van het Hovese dorpscentrum (2012) beloofde het nieuw aangetreden gemeentebestuur van N-VA en Ph7 dat ze de Hovese bevolking zouden raadplegen over de resultaten van deze dorpskernvernieuwing.

Aldus geschiedde. Een kleine 400 Hovenaars kregen een schriftelijk onderzoek toegestuurd met allerlei vragen en een goede 360 van hen leverden die vragenbundel ook binnen. Met wat extra ondersteuning van de Hovese informatieambtenaar kwam men aan dit hoge antwoordenresultaat.

verkeer Kapelstraat

Deze resultaten werden geanalyseerd en de bevindingen werden door het gemeentebestuur doorgegeven aan het studiebureau Grontmij, een gespecialiseerde firma, die voorstellen zal ontwikkelen om de eventuele opgedoken knelpunten weg te werken (veilige fietspaden, gevaarlijke kruispunten, enz …).

Op de laatste gemeenteraad van 17 november jl. vroeg raadslid Jos Peeters (CD&V) naar de stand van zaken in verband met de resultaten van de quick scan van de dorpskern en wat de eventuele aanpassingen en de kostprijs ervan zullen zijn ? “Heeft het College van Burgemeester en Schepenen reeds kennis genomen van dit rapport ? Kan de gemeenteraad ook kennis maken van dit rapport ? Zijn er reeds reacties uit het schepencollege op dit rapport ? Waar komen de aanpassingen ? Timing van de eventuele werken ? Kostenplaatje ?” wilde interpellant weten. Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde : “Ik heb begrip voor uw ongeduld. De firma Grontmij leverde op 13 november jl. een eerste situatieschets over. Het is een oplijsting van de mogelijkheden (inventaris). Met bijgevoegde info krijgen we tussen nu en 14 dagen advies. Op de Verkeerscel is dit nog niet vakkundig besproken. Er ontbreken nog teveel gegevens (periode, prijs) om nu al een oplossing voor te stellen. Voor de oost-west-as zijn er verschillende mogelijkheden : een fietsstrook over heel de lengte is mogelijk. Een fietssuggestiestrook, eventuele accentueringen. Betonblokjes. Kruispunt Kapelstraat-Geelhandlaan : hoe dit bekijken ? Verkeerslichten werden niet in overweging genomen. Op het Sint-Laureysplein zijn de behoeften duidelijk minder groot. Dit thema is dan ook opzij gezet. Er is veel aandacht voor fietsers en invoegstroken op de openbare weg (ter hoogte van het Groen Schooltje en PuntKomma). Persoonlijk had ik al advies verwacht” aldus de burgemeester.

jos peeters
Jos Peeters was in een vorig politiek leven schepen van Openbare werken

Hopelijk komt dit punt effectief en met duidelijke antwoorden op de gemeenteraad van 15 december e.k. ter sprake.