Via het internet krijgen de meeste mensen af en toe een e-mail (e-post bericht) binnen met de vraag tot medewerking omdat uw betreffende bank-/postrekening zogezegd zou geblokkeerd geraken, enz … Dit zijn steeds valse e-mails die niet door uw bank/post, maar door oplichters werden verzonden. Deze ageren vaak vanuit het buitenland, kwestie van wat langer onder de radar van de nationale politiediensten te blijven.

Situering

Steeds vaker proberen internetcriminelen via valse e-mails en websites mensen te misleiden tot het overhandigen van persoonlijke informatie. Deze vorm van internetcriminaliteit wordt phishing genoemd. Er is momenteel een valse e-mail in omloop waarbij in naam van uw bank – omwille van een zogenaamd “beveiligingsprobleem”- wordt gevraagd om persoonlijke informatie (naam, adres, telefoonnummer, kaartnummer van uw bankkaart, enz.) op een vervalste naam van uw bank-website in te voeren. Gaat u hierop in, dan loopt u het risico om enkele uren of dagen later opgebeld te worden door een vaak perfect Nederlands sprekende oplichter die u vraagt om met uw kaartlezer een aantal responsecodes aan te maken en door te geven. Heel gewiekst, want met deze codes kan de internetcrimineel in uw naam aanmelden in uw abonnement internetbankieren en vervolgens een frauduleuze overschrijving handtekenen.

Geld 100 dollar

Waar moet u op letten ?

Geef nooit telefonisch de codes van uw kaartlezer door. Die responsecodes zijn even geheim als de pincode van uw bankkaart. Uw bank zal u nooit via e-mail contacteren met de vraag om persoonlijke informatie door te geven omwille van een ‘beveiligingsprobleem’. Hebt u toch zo’n mail ontvangen, dan weet u per definitie dat deze niet van uw bank afkomstig kan zijn. Uw bank zal u nooit telefonisch contacteren met de vraag om responsecodes door te geven. Ontvangt u toch zo’n telefoontje, dan weet u per definitie dat u geen medewerker van uw bank, maar een oplichter aan de lijn hebt. Twijfelt u, onderbreek dan het telefoongesprek en contacteer snel zelf uw bank.

Wat moet u doen ?

Verwijder de e-mail uit uw postbak. Klik niet op een link in de e-mail, zelfs al lijkt het erop alsof deze naar uw echte bank-website verwijst. Hebt u vanuit de e-mail toch op een link geklikt, voer dan op de vervalste bank-website in geen geval uw persoonlijke gegevens in. Hebt u toch uw persoonlijke gegevens op een valse bank-website ingevoerd of hebt u telefonisch responsecodes doorgegeven, contacteer dan onmiddellijk uw bank op het telefoonnummer dat hiervoor permanent ter beschikking staat. Dat kan elke dag, de klok rond (7d/24u.).